Nyskaping

Dette er tegnene som forteller deg om når du bør selge

Publisert Sist oppdatert

Driver du en online–bedrift, og ser etter muligheter for å selge den? Da er spørsmålene hvorfor og hvordan sentrale. Selv Amazon–gründer Jeff Bezos feilet stygt da han skulle selge sin online–bedrift, Diapers.com. 90 prosent av alle startups vil feile, skriver Shakir Akorede i Entrepreneur.

Han anbefaler gründere som planlegger sin exit å ha is i magen. Selv om statistikken er dyster, finnes det gode måter å gjennomføre et slikt salg på.

Tegnene du bør se etter er alle indikatorer som kan bidra til at du får mest mulig ut av dine investeringer, og kan bruke salget til å komme opp på et enda høyere nivå, dersom dette er planen din.

Her er tre spesifikke tegn som alle gründere som vurderer å selge bør se etter:

Tre tegn på at det lønner seg å selge bedriften:

Bedriften din har oversteget sin kapasitet:

  • Investorer er fascinerte av startups som har klart seg
  • Vekst og markedsverdi vil trigge investorer
  • Bedriften din kan være attraktiv, selv om den sliter med å produsere gode resultater eller bidra med lønnsomhet
  • Gode gründere finner ofte tidspunktet for når det er vanskelig å ta bedriften videre til et nytt nivå alene

Det står om høy profitt:

  • Selv om du har oppnådd suksess, ønsker du kanskje ikke å drive bedriften videre i all evighet – i hvert fall ikke dersom du bare har én merkevare
  • Når du har oppnådd god profitt, kan det være på tide å lete etter andre muligheter
  • Får du muligheten til å selge deg ut med høy profitt, er det ikke alltid det lønner seg å ha is i magen. Positive tegn og gode tider snur raskt

Du er klar for et nytt samarbeid:

  • Har du denne følelsen, kan det være på tide å avslutte kapitelet som gründer
  • Du klarer som regel ikke å kontrollere et nytt prosjekt parallelt med din eksisterende gründerbedrift. Det kan føre til at begge bedriftene går under

Kilder: Shakir Akorede / Entrepreneur

Powered by Labrador CMS