Nyskaping

Vi frykter aller mest at data skal komme på avveie og bli brukt mot oss.

Hvem vinner når finansbransjen får tak på dataene våre?

«Smart forsikring» inntar forsikringsbransjen. Folk er redde for at dataene skal komme på avveie og bli brukt mot dem, viser en undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

Finansbransjen har alltid visst at det er penger å tjene på å vite litt mer enn andre. Og med digitaliseringen er det stadig flere aktører som samler inn data om oss, også innen bank og finans.

For eksempel er betalingsløsningen Vipps eid av flere norske banker. DNB som først lanserte Vipps, har hele tiden sagt at tjenesten skal være gratis, for det er forbruksdataene som vil være verdifulle i fremtiden. Og forsikringsbransjen er klar for å kaste seg over "smart forsikring" hvor stadig mer av dataene våre inngår i forsikringsselskapenes kalkyler.

Med sensorer og innsamling av data fra alle mulige dingser, vil det være mulig å hente ut informasjon om deg fra målinger i bilen din som sier om du for eksempel er en person som ofte tråkker litt hardt på bremsen når du kjører. Holdt opp mot antallet ganger du har kjørt på rødt, er det kanskje grunn til å konkludere med at du tar større sjanser i trafikken, og da burde du vel strengt tatt også betale litt høyere forsikringspremie, eller?

Denne tilliten vil bli utfordret i smart bilforsikring og tilsvarende forsikringer.

Nå har Respons Analyse på oppdrag av Sparebank1 spurt 1000 nordmenn om deres tanker om dataene og hvem som ber om tilgang til dem. Dagens Perspektiv har fått tilgang til undersøkelsen og bakgrunnstallene.

Og de viser at vi i grunnen er ganske skeptiske.

  • 2 av 3 bekymret. 67 prosent av nordmenn sier de er bekymret for å oppgi persondata til kommersielle aktører.
  • Ingen kjønnsforsjeller. Menn og kvinner virker å dele bekymringen.
  • Generasjonskløft. Mens alle grupper over 35 i stor grad sier utviklingen er bekymringsfull, er det mindre skepsis å spore blant de yngre. Kun 60 prosent av de mellom 25 og 34 er bekymret, og kun 46 blant de mellom 18 og 24 år rapporterer det samme. Men for denne siste gruppen er det også hele 23 prosent som svarer at de ikke vet.
  • Forskjell på fylkene. Mest bekymret er man i Akershus, der hele 3 av 4 svarer at de er bekymret. I Rogaland er det kun 53 prosent som sier det samme.
  • Utdanning spiller inn. Mens 62 prosent av dem med grunnskoleutdanning er bekymret, er hele 71 prosent av de med minst fire år ved universitet og høyskole det samme.

Frykter at datene skal brukes mot oss

Det er flere grunnen til at vi er skeptiske til å gi fra oss data. Blant de som svarte at de var bekymret for å oppgi persondata, svarte flest at man var redd dataene skulle komme på avveie. Her var det store forskjeller mellom menn og kvinner. 30 prosent av menn oppga denne grunnen, mot hele 45 prosent av kvinnene.

Den neste grunnen var at datene på en eller annen måte skulle bli brukt mot oss.

 

– Det er naturlig at folk synes det er ubehagelig å dele informasjon. Vi tar personvern og datasikkerhet seriøst, og våre kunder skal være trygge på at vi ikke samler mer data enn nødvendig, sier Marius Pellerud, personvernombud i SpareBank 1.

Tillit til forsikringsselskaper?

Bakgrunnen for at Sparebank1 utførte undersøkelsen var delvis for å kartlegge hvor villige folk er til å dele dataene sine med forsikringselskaper.

Her gir undersøkelsen et litt tvetydig svar. For forsikringsselskaper, som alltid har levd av å sile ut folk etter karakteristika, har tilsynelatende høyere tillit i befolkingen enn mange andre organisasjoner og bedrifter.

Det er utrolig viktig med en debatt om dette med åpenhet om algoritmene og gode muligheter for innsyn, gradert personvern og klagemuligheter

I undersøkelsen er det bare 22 prosent som er svært bekymret for å dele dataene med et forsikringsselskap. Tar med med de som er litt bekymret øker andelen til 41 prosent. Og menn er mer skeptiske til å dele informasjon med forsikringselskapet sitt enn kvinner.

– Denne tilliten vil bli utfordret i smart bilforsikring og tilsvarende forsikringer. Tilliten vi har i dag må vi sikre at vi har også i framtiden, sier Pellerud.

Smarte bilforsikringer treffer det norske markedet for fullt denne våren. SpareBank 1 har utviklet en løsning som samler inn informasjon om bilens kjøring, men ikke om hvor du eller bilen er eller har vært, eller hvem som har kjørt bilen.

Nylig gikk også Gjensidige-sjef Helge Leiro Baastad ut og annonserte at han nå var klar for å ansatte 40 nye IT-hoder og kaste ut konsulentene. Et signal om at bransjen for alvor har tenkt å ta det digitale spranget.

– De nyansatte må ha kompetanse på selvbetjeningsløsninger, sikkerhet og robotisering. De må kunne sette seg inn i kundenes behov og opplevelser, uttalte Leiro Baastad til Dagens Næringsliv.

Ikke så "smart"

Fagdirektør i Forbrukerrådet Finn Myrstad bekrefter at undersøkelsen er i tråd med en rekke andre funn som alle viser at folk er skeptiske til å gi fra seg dataene sine til bedrifter og organisasjoner.

Å hente inn data om kundene er en forutsetning for smartforsikringer.

Myrstad har fulgt utviklingen innen personvern og datainnsamling tett over flere år, fra Facebook og Google til bølgen som nå kommer innen finans, og han mener tiden er overmoden for å starte den store samfunnsdebatten om hvor grensene bør gå.

– Det at en setter "smart" foran nye produkter som forsikring, lån eller helt andre ting hvor forbrukeres persondata brukes som hovedingrediens betyr ikke at det er smart. Data kan også brukes til å trekke feilslutninger og diskriminere, eller kan føre til uforutsettte endringer av adferd. Det er utrolig viktig med en debatt om dette med åpenhet om algoritmene og gode muligheter for innsyn, gradert personvern og klagemuligheter, sier Myrstad til DP.

Skeptiske til posisjonsdata

Sparebank1 har merket seg at nordmenn er komfortable med å dele informasjon om hvor langt vi kjører, fart og akselerasjon, når på døgnet vi kjører og bilens helsetilstand, men skeptiske til å dele informasjon om hvor vi kjører.

– Å hente inn data om kundene er en forutsetning for smartforsikringer. Kunden må dele informasjon om hvordan de kjører, hvordan de sikrer husene og tingene sine eller hvordan de lever. Noen kan oppleve dette som ubehagelig eller krenkende og det må vi ta på alvor, sier Pellerud.

Datatilsynet, som har tildelt konsesjon til SpareBank 1 sin smart forsikring, fremhever at bank- og forsikringsselskapet har en personvernvennlig tilnærming i sin løsning. Det påpekes blant annet at det ikke samles inn posisjonsdata ved kjøring og at det er innført slettefrister der man lar det være opp til den enkelte kunde om han eller hun ønsker at dataene skal være i behold lengre.

– Kundene våre skal vite at dataene blir behandlet trygt og ikke vil bli brukt mot dem. Vi vil for eksempel aldri bruke data om din kjøring i et eventuelt forsikringsoppgjør, sier Pelllerud,som legger til at smartforsikring hos SpareBank 1 er valgfritt.

Powered by Labrador CMS