mann_tenker_kon.jpg

Steget i gradene?

Publisert: 27. januar 2011 kl 09.15
Oppdatert: 23. mai 2016 kl 22.22

Å stige i gradene er positivt, men når tiden for gratulasjoner er over, kommer hverdagen. Man kan fort bli stresset over alt det nye, men tar man noen grep og gjør seg opp noen tanker allerede under forberedelsen til den nye jobben, kan utfordringen bli lettere.

Gill Corkindale, coach og skribent i London, lister i blogginnlegget Don't Let Promotion Anxiety Derail Your Career hos Harvard Business Review opp en rekke spørsmål det kan være nyttig å ha finne svar på når man har steget i gradene.

Dette er noen av dem:

  • Hvem er støttespillerne dine? Har du skaffet deg en sterk alliert, mentor eller coach du kan støtte deg på i de første månedene i ny rolle?
  • Hva er planen din for de første månedene?
  • Hva vil du prioritere i din nye rolle? Hva skal du oppnå den første uken, måneden eller kvartalet?
  • Forstår du kulturen og ”politikken” i organisasjonen? Hvis ikke, hvordan kan du lære deg å forstå og hvem kan guide deg?
  • Hvor mye tid vil sette av til å skaffe deg et bedre perspektiv, herunder utvikle din egen strategi og visjon?
  • Hvem vil gi deg ærlig og konstruktiv tilbakemelding om prestasjonene dine og hjelpe deg med å forstå hvordan andre oppfatter deg?

 

Saken fortsetter under annonsen