Samfunnsansvar

Direktør for forbrukerspørsmål i Finans Norge, Gry Nergård, «er glad for at noen tar seg tid til å gå grundig gjennom bransjen».

– Viktig at regelverket utvikles og forbedres

Publisert Sist oppdatert

Det er langt fra «fritt frem» for finansnæringen. Men rommet for forbedring er stort. Betydelige endringer i bransjen kan imidlertid kun skje gjennom politisk handlekraft, mener parter på begge sider av bordet. – Forbrukeren har et godt rettsvern, sier finansministeren.

De som uten spesialkompetanse begir seg ut i en verden av finansielle tjenester som lån og forsikring - altså de fleste av oss - er svært sårbare på grunn av kompleksiteten i tjenestene som tilbys. Det konkluderte et EU-nedsatt utvalg med i 2016, og gjentas denne uken av forbrukernes interesseorganisasjon, Forbrukerrådet, i deres første av to forbrukertrendrapporter.

– Da har bankene og forsikringsselskapene et særskilt ansvar for å være tydelige, og gi gode råd. Isteden ser vi at de tilslører, villeder, at informasjonen er uforståelig og markedsføringen aggressiv, sier direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland, i en pressemelding denne uken.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Dagens Perspektiv

Se våre tilbud

Dagens Perspektiv
Digitalt

Se våre tilbud

Powered by Labrador CMS