Samfunnsansvar

Vero markedsfører seg som det sosiale nettverket som skal kan ta knekken på Facebook.

Finnes det alternativer til Facebook?

Her er noen kandidater.

Publisert Sist oppdatert

Den første påskehelgen opplevde «det sosiale nettverket som skal ta knekken på Facebook» så mye trafikk at de fikk tekniske problemer. Selskapet beklaget på Twitter. De forsikret at er serverne oppdatert og nå skal håndtere all trafikken. På kort tid har det sosiale nettverket vokst enormt. I dag har Vero 3.5 millioner brukere.

Selskapet omtales som «the Facebook-killer» og markerer seg nå som en konkurrent. Men finnes det virkelig alternativer til Facebook – giganten som knytter sammen en fjerdedel av jordas befolkning?

Etter skandalen

Veros vekst kommer i kjølvannet av enda en Facebook-skandale. Etter årevis med misnøye over riggede algoritmer, sensur og falske nyheter, var de siste avsløringene for mange toppen av kransekaka: Data fra rundt 50 millioner brukere har kommet på avveie, og analyseselskapet Cambridge Analytica har brukt informasjonen, blant annet i politisk reklame for Donald Trump.

Mange, blant dem grunnleggeren av Tesla og SpaceX Elon Musk, har tatt til orde for å slette Facebook. Kampanjen #deleteFacebook har vokst seg stor på sosiale medier. Brian Acton, grunnlegger av WhatsApp, kommunikasjonsapplikasjonen som ble kjøpt opp av Facebook i 2014, skrev på Twitter: «It´s time. #deletefacebook». Tweeten ble retweeted 15.000 ganger.

It is time. #deletefacebook

Men selv om endel nå melder seg ut, vil mange av de over 2 milliardene aktive brukerne av Facebook bli værende. Facebook er en koloss sammenlignet med andre sosiale medier.

68 prosent av alle amerikanske voksne bruker Facebook, ifølge Pew Research Centers nye undersøkelse om sosiale medier-vaner i USA. Til sammenligning bruker 35 prosent Instagram, 27 prosent bruker Snapchat og 24 prosent er på Twitter.

Allikevel er det noen aktører som rir anti-Facebook bølgen, og seiler opp som alternativer:

Vero

Vero kom på banen i 2015. I begynnelsen av mars annonserte administrerende direktør Ayman Harari at det sosiale nettverket nå har over tre millioner brukere.

Vero skal være reklamefritt og belager seg derfor på betalende brukere. Den voldsomme veksten i 2018 kan forklares med at selskapet lanserte en kampanje der nye brukere ble tilbudt gratis medlemskap.

Vero minner om Instagram, men i tillegg til bilder kan man dele lokasjon, lenker og anbefalinger.

Diaspora

Plattformen Diaspora «gir deg kontroll over dataene dine». Det er et av de mest populære desentraliserte sosiale nettverkene. Det ble lansert i 2010 og har i dag over en million kontoer, men kan bare vise til litt over 36.000 aktive brukere de siste seks månedene.

Nettverket er desentralisert i mange ulike «pods» eller lokale servere, og brukerne velger selv hvilke server de velger å lagre informasjonen sin på. Brukere med gode datakunnskaper kan selv opprette «pods», og slik sørge for at egne data blir hundre prosent private.

Funksjonene minner om Facebook. Man kan publisere statusoppdateringer, dele innlegg og bilder og kommentere på andres innlegg og bilder. Man kan også kontrollere hvem som kan se innlegg og kommentarer.

Nettverket er et såkalt «åpen kildekode»-prosjekt, det vil si at kildekoden til plattformen er tilgjengelig for alle. Diaspora er helt fri for reklame.

Ello

Ello er et reklamefritt alternativ til Facebook. Det finnes ikke åpne tall på hvor mange som bruker nettverket, men ifølge 1and1 Digital Guide skal det være mellom 1,5 millioner og 4 millioner registrerte brukere. Antallet aktive brukere, derimot, skal være betraktelig lavere.

Mange i kreative yrker har foretrukket Ello fordi det minimalistiske designet løfter frem bilder og illustrasjoner, men nettverket får kritikk for å mangle mange av funksjonene Facebook har, som for eksempel privat kommunikasjon mellom brukere.

Dette er de ulike modellene sammenlignet med Facebook:

 

Kilde: 1and1 Digital Guide

Powered by Labrador CMS