Samfunn

PÅ SKINNER? Regjeringen og støttepartiene er enige om at det skal brukes flere titalls milliarder kroner på å bygge kraftig ut kapasiteten på jernbanen på Østlandet.

Flere titalls togmilliarder i ny Nasjonal transportplan

Regjeringen og støttepartiene er enige om en togutbygging på Østlandet verdt flere titalls milliarder kroner i avtalen om ny Nasjonal transportplan.

Publisert Sist oppdatert

De fire partiene – Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti – setter av 15 milliarder kroner i planperioden til ny Oslotunnel for jernbanen, etter det TV 2 erfarer.

Etter at den nye tunnelen er ferdig, skal også hele Intercity-triangelet på Østlandet være klart.

De borgerlige partiene gir også grønt lys for bygging av dobbeltspor på det ytre Intercity-triangelet helt til Lillehammer, Halden og Skien. Prislappen for dette er 52 milliarder kroner.

Nasjonal transportplan har ifølge TV 2 en totalramme på nesten 929 milliarder kroner for de neste tolv årene

Fra før er det i ulike medier formidlet lekkasjer fra planen både onsdag og etter at forhandlingene ble sluttført tirsdag. Milliardene formelig ruller utover i landet omtrent i samme fart som toppfarten til lyntogene som skal kunne trafikkere den planlagte Sørlandsbanen.

Milliardene ruller

  • Det skal bygges dobbeltspor på Sørlandsbanen. Denne utbyggingen settes i sammenheng planer om en sammenkobling mellom Sørlandsbanen og Vestfoldbanen, ifølge Fædrelandsvennen.
  • Togene på Meråkerbanen skal gå fra dieseldrift til strøm, ifølge NRK. Det settes av 3,6 milliarder kroner til Trønderbanen og Meråkerbanen, i en satsing der elektrifisering er hovedmoment.
  • Regjeringen vil at det i planperioden skal brukes 6,5 milliarder kroner til elektrifisering av strekninger i Innlandet, bygging av nye godsterminaler og å bedre kapasiteten for godstransport.
  • Det blir også bygging av Ringeriksbanen, som etter det TV 2 erfarer vil starte i 2021 eller 2022. Prislappen er på om lag 20 milliarder kroner, ifølge Bergens Tidende.
  • Det blir dobbeltspor på jernbanen mellom Arna og Stanghelle på Bergensbanen.

Orienterer om planen

Partiene er kommet til enighet om Nasjonal transportplan (NTP), som ifølge TV 2 har en totalramme på nesten 929 milliarder kroner for de neste tolv årene. Regjeringen skal torsdag orientere om transportplanen, men konkretiserer ikke om hva som er tema, men det overrasker neppe om jernbanesatsingen på Østlandet er en del av dagsordenen.

Orienteringen skal nemlig holdes på Oslo S, nærmere bestemt ved rulletrappen ned til spor 19. Partilederne fra de fire partiene, samt samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) deltar.

Etter det NTB forstår, så vil Nasjonal transportplan i sin helhet ikke bli lagt fram før nærmere påske. Hovedtrekkene i den ventes imidlertid å bli kjent torsdag.

Bygger nye veier

Allerede tirsdag, etter at det begynte å ryktes blant de politiske journalistene at NTP-forhandlingene endelig syntes å være avsluttet, delte statsminister Erna Solberg (H) og samferdselsminister Solvik-Olsen ut enkelte godbiter fra planen til nøye utvalgte medier.

Solvik-Olsen ble til alt overmål beskyldt for å bløffe til Nordlys og TV 2 om utbygging av E8 i Ramsfjord, fordi nyheten var gitt eksklusivt til NRK. Etter noe om og men svarte samferdselsministeren bekreftende på lekkasjene de to mediene hadde fått.

Statsministeren kom på sin side med nyheter om en ny ringvei øst mellom Arna og Vågsbotn, ny ferjefri E39 mellom Ådland og Svegatjørn, samt om Sotrasambandet da hun holdt pressekonferanse på Arna stasjon.

LES MER:

Flyplass i Bodø

I tillegg lekket det både i nord, sør, øst og vest tirsdag:

  • Bodø får en ny flyplass til nærmere 5 milliarder kroner. Av denne summen kommer 2,4 milliarder i friske midler i NTP.
  • Full utbygging av E18 NTP-perioden. Parsellen fra Lysaker til Strand og videre til Slependen påbegynnes i første periode og bygges videre fortløpende, ifølge Budstikka.
  • Østlandets Blad meldte at ny E18 mellom Retvet og Vinterbro er planlagt i første planperiode. Den nye firefeltsveien gjennom Follo ble først foreslått bygd i 2024, men nå fremskyndes byggingen til å starte neste år.
  • Ifølge Bergens Tidende er det enighet om å bygge Stad skipstunnel.
Powered by Labrador CMS