Samfunn

Vi kjører mindre drosje

Publisert Sist oppdatert

Drosjene kjørte i alt 502 millioner kilometer i 2017. Det var en nedgang på 2,8 prosent fra fjoråret og 5,7 prosent sammenlignet med 2014.

I 2017 ble nesten en tredjedel eller 159 millioner av kilometerne i drosjenæringen kjørt i nabofylkene Akershus og Oslo, viser nye tall fra statistikken Drosjetransport. Oslo stod for 112 millioner og Akershus for 47.

Hordaland plasserte seg mellom disse to fylkene med 62 millioner kjørte kilometer. Færrest kjørte drosjekilometer har Sogn og Fjordane, Finnmark og Aust-Agder med henholdsvis 4, 6 og 8 millioner.

Hver tiende krone kontant

I 2017 ble 12 prosent av total omsetning i hele landet betalt kontant. Det var en nedgang på 14 prosent fra fjoråret og 29 prosent sammenlignet med 2014. I de fleste fylkene kom rundt hver tiende krone kontant.

Hedmark, Sør-Trøndelag og Oppland hadde lavest andel kontant betaling, 8 prosent. I Vestfold, Troms og Buskerud var andelen kontant betaling størst med henholdsvis 15, 16 og 19 prosent.

I landet sett under ett ble 53,0 prosent av alle kilometer kjørt med passasjer i bilen i fjor. Det var en oppgang på 0,4 prosent fra 2016. I perioden 2014–2017 gikk andelen kilometer med passasjer i bilen ned 0,2 prosent.

I noen fylker var endringene i utnyttelsesgraden større. Hordaland og Nord-Trøndelag skilte seg ut, i Hordaland gikk andelen kjøring med passasjer ned 8 prosent og i Nord-Trøndelag opp 9. Men i sju fylker endret utnyttelsesgraden seg mindre enn 1 prosent mellom 2014 og 2017.

Størst nedgang i Rogaland

Nedgangen i kilometer kjørt i drosjenæringa nasjonalt skjulte store regionale forskjeller. Den største reduksjonen i kjørte kilometer siden 2014 var i Rogaland, Oslo og Vest-Agder.

De tre fylkene hadde en nedgang på henholdsvis 16, 14 og 12 prosent. Buskerud, Troms og Finnmark hadde i samme perioden sterkest økning i kjørte kilometer med henholdsvis 11, 9 og 8 prosent.

Det var betydelige regionale forskjeller for andelene kilometer tilbakelagt med passasjer i bilen. I 2017 hadde Hedmark og Finnmark størst andel kjøring med passasjer, begge oppnådde en utnyttelsesgrad på 70 prosent.

I motsatt ende lå Rogaland med en andel på 45 prosent. Andelen kjøring med passasjer var også liten i Akershus, Vest-Agder og Oslo med 47 prosent.

Powered by Labrador CMS