Samfunn

Yrkestrafikkforbundet får mange henvendelser fra fortvilte medlemmer i Osloområdet. De er rett og slett lei av å ikke kunne gjøre jobben sin.

Bussjåfører vil kaste elbilene ut av kollektivfeltene

Yrkestrafikkforbundet krever totalforbud i Oslo mot elbiler i kollektivfeltet fordi de «ikke får gjort jobben sin» med så mange elbilister i kjørefeltene deres.

Publisert Sist oppdatert

Bussjåførene skriver i en pressemelding at de er lei av å ikke få gjort jobben sin med å frakte folk til og fra jobb etter tidstabellen.

Yrkestrafikkforbundet oppfordrer nå de rødgrønne partiene som nå skal gå inn i byrådsforhandlinger i Oslo om å jobbe for å få elbilene ut av kollektivfeltene, slik at kollektivtrafikken inn, ut og gjennom Oslo blir mer effektiv.

– Når det blir så mange elbiler, som det er i Osloområdet nå, så blir det ofte kø i kollektivfeltet. I tillegg bidrar det at elbilene bytter fil til at bussen må bremse ned eller det det kan oppstå farlige situasjoner, sier Trond Jensrud, generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet.

Han forteller om mange henvendelser fra fortvilte bussjåfører.

Får ikke gjort jobben

Yrkestrafikkforbundet får mange henvendelser fra fortvilte medlemmer i Osloområdet. De er rett og slett lei av å ikke kunne gjøre jobben sin.

– Det er misforstått miljøpolitikk når elbilene får lov å hindre bussene, sier Jensrud.

Han tror mange passasjerer deler frustrasjonen som bussjåførene føler ved at de aldri kommer fram på den tiden de egentlig skal.

– To elbiler tar opp samme plass som en buss med 50 passasjerer, da gir det seg selv hva som er mest fornuftig å prioritere, fortsetter Jensrud.

Folk kommer for seint på jobb eller rekker ikke fotballtreningen med barna på ettermiddagen, fordi bussen er forsinket.

– I tillegg rekker ikke bussjåførene å ta matpause eller toalettbesøk, fordi de kommer alt for seint inn til holdeplassene, sier Jensrud.

Powered by Labrador CMS