Samfunn

Samferdselsminister Jon Georg Dale lover at regjeringen skal få et videreutviklet nullvekstmål på plass før 2019 er slutt.

Dale utelukker ikke flere biler i byene

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) vil ikke utelukke at et «videreutviklet nullvekstmål» kan bety flere personbiler i byene.

Publisert Sist oppdatert

Bompengedebatten ruller videre med full styrke etter regjeringspartnerne fredag ble enige om å slutte seg til den endelige bompengeskissen fra statsminister Erna Solberg.

Et spørsmål peker seg særlig ut: Hva betyr egentlig «et videreutviklet nullvekstmål»?

«Regjeringen tar sikte på å fastsette et videreutviklet nullvekstmål med fokus på reduserte utslipp (lokale utslipp og klimagassutslipp), støy, fremkommelighet og arealbruk innen utgangen av 2019».

Det er viktig at denne debatten i større grad handler om noe mer enn bare antall biler.

LES MER:Her kan du lese hele bompengeskissen fra statsministeren

Ikke enkelt

I dag er nullvekstmålet definert slik i regjeringens stortingsmelding om Nasjonal transportplan 2018-2029:

«Nullvekstmålet innebærer at persontransportveksten i byområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Målet gjelder hele byområdet sett under ett.»

– Det er et veldig enkelt mål, men det er ikke like enkelt hvis du går litt i dybden. Målet er basert på trafikken inn til byene, gjennomgangstrafikken er ikke med, det samme gjelder tungtrafikken, sier samferdselsminister Jon Georg Dale til Dagens Perspektiv.

Mer enn antall biler

På direkte spørsmål om en av konsekvensene av «et videreutviklet nullvekstmål» kan bety at regjeringen vil tillate vekst i personbiltrafikken i byene, svarer Dale slik:

– Det er altfor tidlig å konkludere, men ja, det kan tenkes. Det er viktig at denne debatten i større grad handler om noe mer enn bare antall biler.

Foto Mandag åpnet Jon Georg Dale nye E39 fra Bjørset til Skei i Sogn og Fjordane. Her sammen med Jølster-ordfører Oddmund Klakegg og fungerende regionveisjef Tone Margrethe Oppedal. Foto: Henrik Jonassen | Samferdselsdepartementet

Regjeringen har gitt seg selv frist ut året på å fastsette et videreutviklet nullvekstmål.

– Hvordan vi skal fastsette dette, skal vi finne ut av så raskt som mulig, sier Dale og peker på at regjeringen har betydelig intern kompetanse i involverte departementer og underliggende etater, som for eksempel Statens vegvesen.

Assisterende direktør Kjell Werner Johansen ved Transportøkonomisk Institutt synes det er vanskelig å forstå hva som ligger i et videreutviklet nullvekstmål.

– Faktisk har jo flere byer mål om redusert biltrafikk – de går altså lenger enn regjeringen gjør i diverse meldinger, regjeringsplattformen fra Granavolden og her, sier Johansen.

Statsminister Erna Solberg sa på pressekonferansen sist fredag at «avtalen har som bunnplanke at vi skal nå nullvekstmålet». Samtidig understreket hun at nye store kommuner med større areal betyr at trafikken må vektes litt ulikt:

– Det er forskjell på trafikken inn i sentrum av en by, og trafikk i to ytterpunkter i samme kommune.

Kjent fra Granavolden

Regjeringsplattformen fra januar berører også nullvekstmålet:

«I Nasjonal transportplan (NTP) slås det fast at persontransportveksten i byområdene skal tas av kollektivtransport, sykkel og gange («nullvekstmålet»). Målet ligger til grunn for byvekstavtalene, og detaljer om hvordan oppnåelse blir målt i hvert geografiske virkeområde skal bestemmes i den enkelte avtale. Målet skal videreutvikles i forbindelse med neste NTP, i tråd med teknologiutviklingen med vekt på å redusere utslippene.»

Nå blir jo spørsmålet om hvordan Dales regjeringspartnere vil reagere på hans utsagn om et at nytt mål kan åpne for å tillate vekst i personbiltrafikken i byene.

Venstre: Ikke økt trafikk inn

Sveinung Rotevatn (V) er statssekretær for klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V).

– Et videreutviklet nullvekstmål vil neppe resultere i at det blir åpnet for økt trafikk inn i storbyene, sier Rotevatn.

Foto Statssekretær Sveinung Rotevatn, Venstre. Foto: Vidar Ruud | NTB scanpix

Han viser til statsministerens uttalelse om at det er forskjell på trafikken inn til bysentrum og i ytterpunktene:

– Det er nok langs disse linjer man vil jobbe, og det er fornuftig. Inn i byen bør knapphet på areal og dermed fare for kork og kaos være et styrende hensyn, mens man kanskje kan legge vekt på andre hensyn i mindre trafikkerte områder.

KrF: Enighet i regjeringen

Foto Parlamentarisk leder Hans Fredrik Grøvan i KrF. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Her er parlamentarisk leder Hans Fredrik Grøvan i KrF:

– Den politiske målsettingen ligger fast. Det er enighet i regjeringen om å videreutvikle nullvekstmålet, ikke gå bort fra det. Den politiske ambisjonen er fortsatt å at staten skal bidra til renere luft og en fornuftig arealutnyttelse i byområdene.

Grøvan sier KrF er glad for politikken partiet fører i regjering.

– Dersom konsekvensene av de statlige virkemidlene ikke fører til at vi når nullvekstmålet, så må vi hele tiden være villige til å vurdere kraften i den statlige innsatsen.

Høyre: Flere perspektiver

Helge Orten (H) er leder i transportkomiteen på Stortinget.

– Dagens formulering ser kun på antall kjøretøy. Når vi ser at det blir stadig flere nullutslippskjøretøy, bør vi videreutvikle nullvekstmålet, sier han.

Han mener et videreutviklet nullutslippsmål må ha flere perspektiver:

– Byområdene ønsker å utvikle attraktive bysentra med mindre biltrafikk, og da er antall i seg selv relevant. For klimaperspektivet er det enda mer relevant å se på type kjøretøy og mengde utslipp. Vi må også ta hensyn til lokal miljøforurensing som støv, støy og veislitasje.

Foto Høyres Helge Orten leder transportkomiteen på Stortinget. Foto: Stortinget

Orten er klar på at klimamålene står fast.

– Samtidig skal vi ha respekt for at det kan være forskjellige lokale løsninger på dette. Transportsektoren i Norge går gjennom en grønn revolusjon. Jeg har stor tro på at vi i løpet av de nærmeste årene vil redusere utslippene i transportsektoren betydelig, ikke ved å redusere folks mobilitet, men ved å utvikle ny og moderne utslippsfri teknologi, samtidig som vi styrker kollektivtransporten.

Nye mål for fire bypakker

For å unngå å skape tvil om finansieringen av byvekstpakkene for Tromsø, Buskerudbyen, Nedre Glomma, Grenland og Kristiansand framgår det også av bompengeforliket i regjeringen at dagens belønningsmidler skal videreføres på 2019-nivå, om nødvendig til 2021.

I bompengeforliket heter det også: «Ved behandling av eventuelle fremtidige forslag til bypakker i byområdene Tromsø, Nedre Glomma, Grenland og Kristiansand, kommer videreutviklet nullvekstmål til anvendelse før regjeringen tar stilling til pakkene.»

Åtte byområder er allerede grundig utredet av Statens vegvesen på oppdrag fra Samferdselsdepartementet. Der står dagens nullvekstmål – altså at personbiltrafikken ikke skal øke – helt sentralt.

For fire av dem blir det altså ikke forhandlinger før et videreutviklet nullvekstmål er fastsatt.

Regjeringen skal også sette ned et utvalg som skal nærmere på hvordan endringene i bilparken etc. påvirker de fremtidige inntektene for bomringene.

Powered by Labrador CMS