Samfunn

Tidenes tyske toginvestering

Den tyske koalisjonen ledet av avtroppende Angela Merkel ble tirsdag enige om en enorm jernbane-pakke.

Publisert Sist oppdatert

I løpet av de neste ti årene skal det investeres 86 milliarder euro, tilsvarende 850 milliarder norske kroner, i det allerede svært utbyggede tyske jernbanenettet.

Beløpet deles mellom staten som dekker 62 milliarder euro og Deutsche Bahn som dekker 24 milliarder euro.

Så og si hele investeringen vil gå til vedlikehold av skinnenettet, broer og sporveksler.

Ifølge Financial Times er det tidenes togsatsing i landet som vil innebære en økning på 54 prosent fra forrige infrastrukturinvestering innen jernbane.

Tyskland har i mange år blitt kritisert for å bruke for lite penger på seg selv og for å være for opptatt av å holde et høyt handelsoverskudd med utlandet.

Dette har skjedd i en tid hvor Tyskland har lagt bak seg et gullkantet tiår rent økonomisk.

Onsdag ble det klart at 2019 også førte til et rekordhøyt overskudd på statsbudsjettet, med 13,5 milliarder euro. I tillegg kommer et ubrukt fond som i sin tid ble satt av til flyktninger på 5,5 milliarder euro som tar totalen helt opp på 19 milliarder, ifølge Deutche Welle.

Den store jernbanepakken blir tolket som et svar på grønne ambisjoner, men får anerkjennende nikk også fra de som har etterspurt større innenlandsinvesteringer i en økonomi som har kjølnet betydelig det siste året.

Powered by Labrador CMS