Kjøretøy i godstransporten er ofte langt tyngre enn dem med fossilt drivstoff. Dette skaper en uheldig konkurranseulempe med tanke på kjøre- og hviletidsreglene som slår inn ved 3,5 tonn, sier samferdselsministeren. 

Erlend Aas / NTB
 
 

 

Hareide vil få flere til å velge miljøvennlige kjøretøy i godstransporten

Publisert: 14. april 2021 kl 08.59
Oppdatert: 14. april 2021 kl 08.59

– Vi ønsker å legge til rette for mer bruk av miljøvennlige kjøretøy, også i godstransporten, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) i en pressemelding.

Kjøretøy med alternative drivstoff er ofte tyngre enn fossildrevne kjøretøy på grunn av tunge batteri og gasstanker. Hareide peker på at dette gir en uheldig konkurranseulempe når det gjelder kjøre- og hviletidsreglene som slår inn når vekten overstiger 3,5 tonn.

– Derfor vil vi nå gjøre et unntak for kjøretøy med alternative drivstoff med tillatt totalvekt opptil 4,25 tonn i dette regelverket, sier Hareide.

Endringene trer i kraft fra 30. april.

Saken fortsetter under annonsen

Finn ledige stillinger på lederjobb.no