Samfunn

Kjøretøy i godstransporten er ofte langt tyngre enn dem med fossilt drivstoff. Dette skaper en uheldig konkurranseulempe med tanke på kjøre- og hviletidsreglene som slår inn ved 3,5 tonn, sier samferdselsministeren.

Hareide vil få flere til å velge miljøvennlige kjøretøy i godstransporten

Kjøre- og hviletidsreglene i godstransporten slår inn ved 3,5 tonn. Men kjøretøy med alternative drivstoffer er ofte mye tyngre, og derfor endres nå reglene.

Publisert Sist oppdatert

– Vi ønsker å legge til rette for mer bruk av miljøvennlige kjøretøy, også i godstransporten, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) i en pressemelding.

Kjøretøy med alternative drivstoff er ofte tyngre enn fossildrevne kjøretøy på grunn av tunge batteri og gasstanker. Hareide peker på at dette gir en uheldig konkurranseulempe når det gjelder kjøre- og hviletidsreglene som slår inn når vekten overstiger 3,5 tonn.

– Derfor vil vi nå gjøre et unntak for kjøretøy med alternative drivstoff med tillatt totalvekt opptil 4,25 tonn i dette regelverket, sier Hareide.

Endringene trer i kraft fra 30. april.

Powered by Labrador CMS