Synspunkt

Omsorgen for kollegaer og ønsket om å hjelpe, er tydelig. Det gjør Akan til en viktig støttespiller når sårbare og utfordrende temaer skal håndteres, skriver kronikkforfatterne. Foto: Tero Vesalainen | iStock Photos

Synspunkt | Camilla Lynne Bakkeng: Plikt til tettere oppfølging av ansatte på hjemmekontor

Nå tydeliggjøres arbeidsgivers plikt til å følge opp det psykososiale arbeidsmiljøet når ansatte jobber hjemmefra. Det var på tide, skriver Camilla Lynne Bakkeng.

Publisert Sist oppdatert

­Camilla Lynne Bakkeng er fag- og kommunikasjonsleder ved Akan kompetansesenter, Arbeidslivets kompetansesenter for rus- og avhengighetsproblematikk.

SYNSPUNKT: Mange opplever ensomhet og meningsløshet på hjemmekontor. For noen blir løsningen å drikke alkohol, derfor er denne endringen så viktig.

Til nå har forskriften for arbeid i hjemmet omtalt ansvar for fysiske arbeidsmiljøforhold. Erfaringene under pandemien viser at arbeidsgivere har vært gode på nettopp det, å tilrettelegge fysisk for sine ansatte. Derimot viste en undersøkelse (Deloitte, 2020) at 4 av 10 arbeidsgivere ikke har iverksatt tiltak for å sikre et godt psykososialt arbeidsmiljø for sine ansatte på hjemmekontor. Arbeidsplassen er for mange en primær sosial arena, og ensomhet og isolasjon har blitt trukket fram som den største risikoen ved utstrakt bruk av hjemmekontor. Undersøkelser under pandemien viste at de som oppga å drikke mer alkohol, oftere satt på hjemmekontor.

Umiddelbart etter nedstengingen fikk vi i Akan kompetansesenter flere henvendelser fra ledere som lurte på hvordan de skulle følge opp ansatte de var bekymret for på hjemmekontor, og tilsvarende flere henvendelser fra ansatte som lurte på hvordan leder skulle følge de opp. Vi opplevde stor usikkerheten hos begge parter. Det eneste rådet vi kunne gi på det tidspunktet var at nå er tiden inne for å være tett på dine ansatte, tettere enn noen gang.

Norsk arbeidsliv er tillitsbasert, både ledere og ansatte opplevde gjensidig tillit under pandemien. Hjemmekontor har få negative konsekvenser på kort sikt, viser en rapport fra Oslo Met. Ansatte opplever stor tillit fra sin leder, det er mindre kontroll, men de får også mindre oppfølging og tilbakemelding. Paradoksalt nok kan behovet for lederoppfølging være større på hjemmekontoret når man får liten daglig tilbakemelding og innspill på arbeidet, samtidig som det er vanskeligere for ledere å opprettholde kontakten. Et annet funn det er grunn til å være oppmerksom på, er når arbeidstakere går fra å jobbe månedlig eller sjeldnere på hjemmekontor til ukentlig, da synker opplevelsen av mening i jobben.

Fysisk oppmøte som alkoholbrems

Rammene som fysisk oppmøte på arbeidsplassen gir, kan være med på holde alkoholinntaket nede. Faste rutiner og god struktur på arbeidsdagen virker skjerpende for både de med litt høyere alkoholforbruk og for de med et problematisk forbruk. Det å møte kolleger og ledere fysisk, er i seg selv regulerende for hvilke valg du tar kvelden før. I tillegg er jobben et viktig møtepunkt hvor man kan snakke med kollegaer rundt en kaffe, om både det som går bra og dårlig i livet. De uformelle samtalene er vanskeligere å få til via digitale møteplasser.

Det er lavere terskel for å ta seg et ekstra glass når man er hjemme hele dagen. Det kan være at personer, som allerede har et alkoholproblem, søker seg mot hjemmekontor for å ha muligheten til å drikke. På denne måten kan hjemmekontor være en risikofaktor for den gruppen vi er mest bekymret for. Vi vet fra før at arbeidstilknytning med krav og forventninger er viktig for å komme ut av et alkoholproblem.

Bedrifter som har en policy for rusmiddelbruk og spill, må informere om at det også omfatter hjemmearbeid. Mange arbeidsplasser glemte å informere sine ansatte om det under pandemien.

Bakgrunnen for endringene i forskriften, er blant annet pandemien og den langvarige bruken av hjemmekontor for mange arbeidstakere. Tydeliggjøringen vil øke oppmerksomheten rundt viktigheten av psykososiale forhold ved hjemmearbeid. Dette kan være spesielt viktig i situasjoner hvor hjemmearbeidet pågår over lengre tid, og overfor ansatte hvor hjemmearbeid ikke egner seg. Å jobbe hjemmefra oppleves svært ulikt og er ikke den beste løsningen for alle arbeidstakere.

Hvordan fange opp og følge opp bekymringer?

Her noen gode råd til arbeidsgivere som er bekymret:

  • Inviter til jevnlige samtaler om hvordan den ansatte opplever å jobbe hjemmefra. Spør konkret om hvordan kontakten med kolleger og struktur på hverdagen oppleves.
  • Ved bekymring, invitér den ansatte til en fysisk samtale, og fortell om din bekymring på bakgrunn av de endringene du har sett.
  • Følg opp hyppig med korte, fysiske samtaler.
  • Informér om virksomhetens policy for rusmiddelbruk og spill, og at den gjelder ved hjemmearbeid.

Dersom du er usikker på hva du kan gjøre, dersom du er bekymret for en ansatt, kontakt oss for veiledning. Det verste du kan gjøre, er å ikke gjøre noe.

Powered by Labrador CMS