Foto

Foto: gesreyAlle snakker om ESG, likevel klarer de færreste selskaper å omforme sin ESG-visjon til strategiske, målbare tiltak. I fremtiden vil disse selskapene bli etterlatt.

SYNSPUNKT: Vi må få klarhet i ESG-rapporteringen

Publisert: 3. mai 2022 kl 09.44
Oppdatert: 3. mai 2022 kl 10.01

­Andy Stevens er Director i VMware Norway

ESG er en engelsk forkortelse, og står for Environmental, Social and Governance. På norsk oversettes det til Miljø- , Sosiale- og Forretningsetiske forhold.

Alle snakker om ESG, likevel klarer de færreste selskaper å omforme sin ESG-visjon til strategiske, målbare tiltak. I fremtiden vil disse selskapene bli etterlatt. Både når det gjelder innovasjon, men også investeringer.

ESG handler egentlig om hvordan virksomhetens forretningsmodell og bærekraftstrategi henger sammen - altså hvordan produkter og tjenester bidrar til bærekraftig utvikling. Risikostyring er også sentralt – fordi det påvirker hvordan man styrer bedriften for å minimere negativ påvirkning på miljøet.

Med FN´s klimamål i bakspeilet er det et økende ønske og behov for å se på virksomheten fra et ESG-perspektiv. Selv om mange har tatt initiativer innen ESG, sliter mange bedrifter med å gjøre det til endel av en helhetlig strategi. Bedrifter og markeder ønsker endring, men det er mangel på klarhet rundt hvilke tiltak som bør prioriteres for at ESG skal gi forretningsmessig hensikt, og kunne levere kommersielt.

ESG og lønnsomhet

I dag har vi mye data og informasjon som viser hvorfor ESG er kommersielt viktig. Bare i 2020 hentet ESG-fond i gjennomsnitt £1 milliard pund fra investorer per måned. Etter stor etterspørsel, lanserer nå Oslo Børs en egen ESG-indeks gjennom Euronext med selskaper som rangerer høyt innenfor miljø- sosiale- og forretningsetiske forhold.

Saken fortsetter under annonsen

I en PwC-rapport fra november 2021 oppgir 79 % av investorene at måten bedrifter håndterer ESG-spørsmål på spiller en viktig rolle i deres investeringsbeslutninger. Halvparten svarer at de holder seg borte fra selskaper som ikke gjennomfører det de ser på som tilstrekkelige tiltak på disse områdene.

Verdens største fond, Norges Bank Investment Management, kunngjorde i desember 2021 en tøffere holdning til hvodan de vurderer miljø-, sosial- og eierstyring og selskapsledelse, som går langt utover standard ESG-rapporteringsdata. Dette resulterte i fjerning av 9 nøkkelselskaper som nylig ble oppført som "uegnet" for investeringer som la seg på listen over 370 ESG-salg siden 2012.

En Ny EU-forskrift fra mars 2021, Substainable Finance Disclosure (SFDR) stiller nå krav til bedrifter og fondsforvaltere for hvordan deres finansielle produkter tar hensyn til bærekraft. Målet med forskriften er sikring av bærekraftsrapportering, og redusering av grønnvasking. For bedrifter skal forskriften - og tilhørende teknisk standard, være på plass innen juli 2022. Full implementering må skje innen desember 2023.

Kundelojalitet

ESG er også blitt viktig for kundelojaliteten, fordi forbrukene nå stiller større krav til dagens bedrifter i miljø - og samfunnshensyn.

I en ny undersøkelse fant vi ut at at mer enn 35% av forbrukere faktisk er villig til å betale mer for varer og tjenester fra selskaper som kan vise til hvordan de bruker fornybar energi, eller støtter målet om nullutslipp. Tre av ti svarte at de aktivt vil velge bort merker eller selskaper som ikke er åpne om sine etiske retningslinjer.

Ledelsen i front

Saken fortsetter under annonsen

ESG er et endringsprosjekt som må starte på ledernivå. Til forskjell fra tidligere bærekraftsinitiativer styrt av for eksempel HR, kontorledere eller lidenskapelige ansatte, viser studien at det er toppledelsen som må ta ansvar for ESG-strategien til bedriften for å skape endring.

Bedriftsledere må derfor nå skjerpe sin argumentasjon for hvorfor styret skal se på ESG som strategisk viktig. Relevante interesser i selskapet må kartlegges, slik at en helhetlig og praktisk plan kan utvikles. Planen må bygges rundt både lidenskap og funksjon, og være knyttet opp til alle deler av bedriften.

En god ESG-plan, krever at du starter med å stille spørsmål;
 

  • Hva skal og bør ikke innføres i ESG-planen som en naturlig forlengelse av det vi gjør i dag?
  • Hvor er de beste mulighetene til å teste ut de eksisterende ESG-metodene?
  • Hvordan kan man best vurdere den helhetlige effekten av både de digitale og fysiske leverandørkjedene?
  • Hvordan identifisere hva som kreves for å forbedre disse?
  • Hvordan kan ESG styrke selskapets eksisterende verdier og mål ytterligere?

Tips til veien videre

Kundene dine krever ikke at du er perfekt fra dag én, men vil sette pris på åpenhet og transparens rundt bedriftens tiltak. Vær ærlig om hvor selskapet står i dag - og hvor det er på vei.

Selv om det kanskje ikke synes så godt helt enda, så vil økende digitalisering på sikt gi et negativt fotavtrykk på miljøet. Vær i forkant og rett fokuset mot grønnere IT-tjenester.
 

Saken fortsetter under annonsen

Ikke vent med ESG-tiltak til regulering, rapportering og granskning trer i kraft. Start i tide.

De fleste bedrifter har i dag flere elementer av ESG, så det krever ikke at man redesigner hele selskapet, eller blir en hel-grønn aktør over natten.

Det viktigste for å skape en god endring, er strategiske skritt i riktig retning. Føles det ikke riktig for bedriften i dag, vil ikke tiltakene overleve lenge nok for å skape en positiv endring i framtiden. Og husk; Roma ble ikke bygget på en dag.