Arbeidsliv

NYE OPPGAVER: Posten vil utforske mulighetene til å bidra med velferdstjenester i norske lokalsamfunn. Et tidligere forsøk i Bodø indikerer at folk vil kunne tiltro Posten andre oppgaver enn å levere brev og pakker.

Posten skal samarbeide med KS om lokale velferdstjenester

Posten og KS og skal utforske mulighetene til å skape velferd på nye måter i norske lokalsamfunn.

Publisert Sist oppdatert

Kommunesektorens organisasjon KS og Posten har undertegnet en samarbeidsavtale der de i fellesskap skal se på nye løsninger som kan bidra til det gode liv for innbyggerne, spesielt i distriktene.

Posten og KS sier i en pressemelding at målet med samarbeidet er å utforske hvorvidt ulike aktører, på tvers av både sektorer og forvaltningsnivåer, sammen kan skape velferd på nye måter i lokalsamfunnet.

Dette skal blant annet skje i et samspill mellom Postens landsdekkende nettverk og kommunenes og innbyggernes behov. Det kan dreie seg om tjenester som har forebyggende effekt for folkehelsen, som avlaster og forebygger framtidige kommunale behov og som bidrar til å skape det gode liv der folk holder til.

Likeverdige tjenester

Samarbeidet med Posten skal bidra til å utvikle og teste nye løsninger for tjenester til innbyggerne, forteller Kristin Weidemann Wieland, som er direktør for forskning, innovasjon og digitalisering i KS.

– Samarbeidet er spennende. Norge står foran enorme demografiske utfordringer som krever endring i hvordan vi sikrer sosial og økonomisk bærekraft. Samtidig står velferdssystemet vårt sterkt, og vi skal også i årene som kommer sørge for innbyggernes tilgang til likeverdige tjenester, sier Weidemann Wieland i pressemeldingen om den nye samarbeidsavtalen.

– Avtalen med Posten handler om å identifisere behov, utvikle alternative konsepter, eksperimentere og teste disse. Det å se potensialet for nye og andre løsninger som utnytter samfunnets ressurser på en bedre måte enn dagens løsninger, er både spennende og nødvendig. Som en del av KS’ program Partnerskap for radikal innovasjon, er samarbeidet med Posten ett av flere virkemidler som kan skape et taktskifte i innovasjonsarbeidet for sosial og økonomisk bærekraft, sier Weidemann Wieland.

Attraktive lokalsamfunn

– Posten er i endring, påpeker konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.

– Vi tilbyr et bredt spekter av tjenester i dag og har både kompetanse og kapasitet til å utvikle nye tjenester alene eller sammen med partnere. I samspill med KS, lokalt næringsliv og andre kan vi skape økt samfunnsnytte over hele Norge. Vi kan bidra til å løse oppgaver som befolkningen vil trenge i fremtiden, aktivere lokalt næringsliv og skape attraktive lokalsamfunn, sier Wille.

Hun understreker at Posten ikke skal overta helse- og omsorgsoppgaver for kommunene.

Forsøk med nye oppgaver for postbudene

Det nye samarbeidet med KS er ikke første gang Posten ser på hvordan selskapet kan bidra som leverandør av velferdstjenester.

I Bodø har Posten tidligere gjennomført et forsøk der postbudene fikk nye oppgaver. Det skjedde i 2019, da Posten, Telenor og Bodø kommune gikk sammen om et pilotprosjekt der de inviterte bodøværinger til å teste en ny besøkstjeneste.

Tanken var at postbudet skulle komme innom dem som ønsket det, for å utføre praktisk hjelp eller tjenester som gir trygghet for eldre og pårørende.

– Vi ønsker å utforske nye forretningsmuligheter som kan utvide vårt tjenestetilbud og gi nye inntekter. Men det må være et marked, tjenestene må bygge på våre fortrinn og kompetanse, og bidra til økt lønnsomhet, sa konsernsjef Tone Wille den gangen.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Foto OPPGAVELØSER: «Hypotesen er at Posten gjennom vårt nasjonale fysiske nettverk, kombinert med våre digitale løsninger, kan bidra til å løse oppgaver som befolkningen vil trenge i fremtiden», forteller pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten. (Foto: Posten)

Relevant tjenesteleverandør

Pilotprosjektet i Bodø var et begrenset forsøk som ble gjennomført våren 2019 for å få innsikt i om og hvordan Posten eventuelt kunne bidra med relevante tjenester til eldre, forteller pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten.

«Piloten var så vidt begrenset i omfang at man skal være forsiktig med å trekke store konklusjoner», skriver han i en e-post til Velferd.no.

Pettersen påpeker samtidig at pilotprosjektet ga indikasjoner på at Posten har høy tillit blant brukerne og vil kunne være tiltrodd å utføre oppgaver eller leveranser utover rene brev- eller pakkeleveranser.

Pilotbrukerne i Bodø oppfattet Posten som en relevant tjenesteleverandør i det segmentet forsøket omfattet.

Pilotprosjektet viste samtidig at mange eldre ser på denne type leveranser og praktisk støtte som en offentlig oppgave og noe man i begrenset grad har kommersiell betalingsvilje for.

Demografiske utfordringer

Det er ingen direkte sammenheng mellom forsøket i Bodø og den nye samarbeidsavtalen mellom KS og Posten, poengterer Kenneth Tjønndal Pettersen.

Han påpeker at samarbeidsavtalen med KS har et bredere perspektiv enn kun tjenester til eldre, selv om det også er relevant.

«Samarbeidet ser på de store utfordringene knyttet til de demografiske utfordringene der aldersutvikling er en dimensjon, men der det å gjøre det attraktivt å bo og leve i alle deler av landet i alle faser av livet er like viktig», skriver Pettersen i e-posten til Velferd.no.

«Hypotesen er at Posten gjennom vårt nasjonale fysiske nettverk, kombinert med våre digitale løsninger, kan bidra til å løse oppgaver som befolkningen vil trenge i fremtiden, aktivere lokalt næringsliv og skape attraktive lokalsamfunn», skriver Pettersen.

Powered by Labrador CMS