Ofte kan det gå kjappere å ta en telefon enn å kommunisere via e-post for å avklare noe.

3 produktivitetstips

Publisert: 30. oktober 2013 kl 10.21
Oppdatert: 23. mai 2016 kl 22.22

Konsulenten og forfatteren Ron Ashkenas er en av mange bloggere som skriver om personlig produktivitet. For å få mer tid til de store, viktige tingene, bør man rydde litt opp i hverdagsproduktiviteten, konstaterer Ashkenas, som i et blogginnlegg hosHarvard Business Review, gir sine tips i sakens anledning.

Her er tre av tipsene:

  • Ta en telefon
    Å skrive e-post tar ofte lenger tid enn å avklare ting i en samtale. I en samtale får du svar umiddelbart og du unngår strømmen av fremtidige meldinger som sendes frem og tilbake.
  • Hva kan fjernes?
    Spør medarbeiderne: Hvilke møter kan vi droppe? Hvilke rapporter kan slutte å lage? Hvilke prosesser, eller delprosesser, har vi som ikke er nødvendige?
  • Ikke dobbeltsjekk lite viktige oppgaver
    Er alle kontrollrutinene i bedriften nødvendige? Alle oppgaver og produkter i en bedrift er ikke kritiske. Vurder hva medarbeiderne selv kan kvalitetskontrollere.

Les også: 8 tips om ekstrem personlig produktivitet

Saken fortsetter under annonsen