Ledelse

Gode ledere må ikke ha karisma

En studie av ledere av veletablerte europeiske selskaper viser at det er mindre sannsylig å finne karismatiske ledere på toppen av de beste selskapene.

Publisert Sist oppdatert

Studien er gjort på europeiske selskaper som er hundre år gamle, og funnene viser at lederne av de selskapene som gjorde det best ikke var særlig karismatiske. Tallene viste tvert imot at det var mindre sannsynlig å finne en karismatisk leder på toppen av de selskapene som gjorde det best enn på toppen av de selskapene som gjorde det dårligst.

Det skriver Christian Stadler, professor i strategisk ledelse ved Warwick Business School i Storbritannia, og Davis Dryer, konsulent i Winthrop Group i USA, i en artikkel hos MIT Sloan Management Review.

De viser til at problemet med karismatiske ledere er at deres eksepsjonelle evner til å overtale andre gjør at de lett utmanøvrerer motstand og folk som mener noe annet enn det de selv gjør. Hvis et selskap er på rett vei, kan en karismatisk leder få det raskere frem til målet, men den samme mekanismen gjelder ifølge forskerne den andre veien. Hvis selskaper er på vei i feil spor vil en karismatisk leder få den negative utviklingen til å akselerere.

I studien av de hundreårige europeiske selskapene, fant forskerne en lederstil som gikk igjen i selskaper som hadde hatt suksess over tid. Disse selskapene hadde en tendens til å ha ledere som var preget av det forskerne kaller «intelligent konservatisme».

Dette er ledere som tar se tid til å lytte, både til de involverte i prosessen og til ekspertisen i bransjen. De ønsker å lære. Et annet kjennetegn ved disse lederne var at de hadde dybdeforståelse av selskapet. Det gjør det lettere for dem å skape gode nettverk og finne ut hva det er som foregår i bedriften.

97 prosent av selskapene i studien av de hundre år gamle selskapene hadde toppsjefer som var rekruttert internt.

Powered by Labrador CMS