Ledelse

Samarbeider spontant i sosiale medier

Spontant samarbeid i sosiale medier kan være mer hensiktsmessig enn styrte programmer for kunnskapsdeling.

Publisert Sist oppdatert

I sosiale medier kan det som starter som enveisinformasjon utvikle seg til utviklende samtaler og samarbeid som involverer flere, om det er planlagt eller ikke. Dette kan være til nytte for bedrifter og ledere.

Det fikk EMC Corporation oppleve da de skulle gjennomføre kutt. Informasjon på bedriftens interne plattform for sosiale medier, førte til at medarbeiderne engasjerte seg. De begynte å utveksle ideer om alternative måter å kutte på, og det viste seg at forslagene de kom med var mer spiselige enn de opprinnelige forslagene fra ledelsen.

Det er Gerald C. Kane, gjesteredaktør for the Social Business Big Idea Initiative i magasinet MIT Sloan Management Review, som skriver om dette. Han mener at potensialet for spontant samarbeid er en av hovedforskjellene mellom sosiale medier og tradisjonell kommunikasjonsteknologi som telefon og e-post. Det er også en av kildene til virkelig verdi i det han omtaler som sosial business.

For en del år tilbake var det veldig populært med såkalt «knowledge management». Poenget var å sørge for at den rette informasjonen befant seg på riktig sted til riktig tid slik at den kunne gi verdi til hele organisasjonen. Mange bedrifter opprettet omfattende systemer for å samle inn og holde orden på informasjonen, men anstrengelsene ga ifølge Kane ofte ikke den effekten man håpet på. En av årsakene til at det feilet var at bedriftene var avhengige av at medarbeidere faktisk delte det de visste og kategoriserte dette på rett måte, uten at de hadde noen garanti for at andre ville komme til å bruke den delte informasjonen.

Kane mener at sosiale medier fjerner disse barrierene. Kunnskap gjøres tilgjengelig for andre, uten at man må forhåndsdefinere bruken. Spontant samarbeid kan dermed oppstå, både internt og med kunder.

Powered by Labrador CMS