Ledelse
Først ferie, så kampklar
Slaget vi stå om Oslo, Bergen og Stavanger. Det mener Høyres generalsekretær Lars Arne Ryssdal. Han har ansvaret for partiets valgkamp.
Partikontoret har gått fra vanlig drift til mer kampanjerettet arbeid. Høyres ansatte blir omfordelt til å hjelpe i valgkampen. Hverdagen består av koordineringsmøter om morgen, og mer koordinering gjennom dagen.
Ryssdal merker én stor forskjell fra forrige valgkamp. Siden partiet er i regjering, har han flere medarbeidere å koordinere. De som er partiansatte i Stortinget blir midlertidig omplassert til valgkamparbeid.
– Tempoet går opp for hver valgkamp. Antall medieopptredener har økt dramatisk. Før kunne vi rette innsatsen mot kveldssendinger på tv og tv-debatter. Men seertallene har gått ned, andre kanaler tar oppmerksomhet. Nå skjer ting 24/7, sier Ryssdal.
Han synes valgkampen er blitt mer kompleks enn før.
– Men vi har også mange flere muligheter enn før, tilføyer han.
Ryssdal forsøker å følge med bredt og se hvor det brenner.
Nøkkelsteder
Generalsekretæren konstaterer at media har fokus på kampen om de største byene. Oslo, Bergen og Stavanger er nøkkelsteder. Her har Høyre ordføreren/byråden og har som mål å fortsette med det etter valget.
– Det er viktig for oss å være med og utforme politikken i de største byene, sier Ryssdal.
Han vil kapre Trondheim også, men medgir at det er lengre frem der. Naturlig nok er det også et mål å beholde ordføreren i alle kommuner hvor det sitter en Høyre-mann eller –kvinne på toppen, og helst få enda flere ordførere. En ekstra utfordring vil det være, slik Ryssdal ser det, å klare å beholde ordføreren i de kommunene der partiet klarte å ta dette vervet fra Arbeiderpartiet etter mange års Ap-hegemoni. Ikke minst i industristedene.
Hjemmesitterne
Høyre har ikke blinket ut et tall for hvilken oppslutning partiet skal ha på riksbasis når valget er unnagjort. Partiet har heller ikke spisset de sentrale ressursene partikontoret råder over mot de store byene.
Høyre har for lenge siden tatt i bruk sosiale medier som Facebook og Twitter for hva det er verdt. Ryssdal understreker imidlertid at jo mer moderne valgkampen blir, jo mer må de også satse på tradisjonelle virkemidler som husbesøk.
– Vi har gjort dette systematisk, og vi får dokumentert effekten. De to foregående valgene viste at vi gjorde målbart bedre valg der vi var gode til dette. Mange får den ekstra lille dytten til å stemme på partiet de sympatiserer med. Mange velgere sitter med en frustrasjon over ting politikerne burde gjort annerledes, eller de har hatt et negativt møte med lokalbyråkratiet. Et møte med våre kandidater ansikt til ansikt kan få ut proppen som hindrer dem fra å stemme på partiet. Dette er gjerne folk som alternativt ikke hadde stemt, sier Ryssdal.
Hjelp til lokallagene
Han understreker at partiet er lite sentralstyrt.
– Vi har gode lokale kandidater med nese for hva som er viktige saker lokalt. En forutsetning for suksess er at deres saker når ut. Høyre er et parti som er lite sentralstyrt. Vi på det sentrale partikontoret legger opp til å gi bistand og motivasjon der det trengs, men foreninger og kandidater lokalt har det siste ordet.
Ryssdal minner om at de færreste av partiets 9000 kandidater og 400 ordførerkandidater har profesjonell kommunikasjonsbistand i ryggen. Partiets kommunikasjonsavdeling vil derfor hjelpe dem med å selge inn saker til den lokale pressen der de mener at gode saker for partiet har fått for liten eksponering i pressen.
Sentralt følger partiet med på alt som skjer på internett og responderer der de mener det er nødvendig. Ryssdal understreket at de imidlertid først og fremst vil dyktiggjøre kandidatene til selv å være til stede i sosiale medier.
– Kandidatene må stå bak selv for at det skal fungere. Så kan vi hjelpe til med å lage bilder, grafer og annet som kan synliggjøre politikken vår på Twitter, Facebook og andre steder på nettet, sier han.
Mindre og mindre materiell sendes ut fra Oslo for hvert valg. I stedet får lokallagene hjelp med design på materiell de lager og de slagordene partiet går for.
Toppenes reiseprioriteringer
De sentrale politikerne forbereder seg på reising i partiets tjeneste. Høyres sentrale apparat vurderer hvor i landet partiet har best nytte av at regjeringens arbeid blir markedsført. De stedene hvor effekten vurderes som best får besøk av partiets sentrale politikere. Ryssdal sier at dette kan være steder der gitte saker regjeringen og Stortinget har behandler vil ha stor betydning. Ved reisebeslutningene legger de også vekt på om det er noen lokale kandidater som kan løftes mer frem ved hjelp av besøk fra en sentral politiker.
Felles hovedsaker
Ryssdal minner om at Høyre har bestemt seg for å samle seg om følgende fire hovedsaker i valgkampen:
Kunnskap
Omsorg
Samferdsel
Arbeidsplasser
– Mye av valgkampressursene har gått til å samle medarbeidere som er ansvarlige for valgkampen. Vi har hatt mange konferanser for å diskutere dette. Våre lokale kandidater måtte få disse temaene under huden. Vi har fortalt hva regjeringen og stortingsgruppen har gjort med disse sakene og oppfordret dem til å arbeide med dem lokalt, sier Ryssdal.
Han poengterer at det lokale arbeidet med å få frem disse sakene til velgerne automatisk blir forsterket av at statsministeren og andre toppolitikere kommer på besøk.
10.000 aktive
Generalsekretæren regner med at 10.000 personer kommer til å være aktive for Høyre i valgkampen.
– Vi har mange å spille på, men husk at de ikke er i et ansettelsesforhold. De jobber frivillig. Vi må bruke oppfordring. Motivasjon er derfor det fremste virkemiddelet vi har. Det krever en annen lederkompetanse enn i næringslivet, sier Ryssdal.
Han medgir at nettopp det kan være frustrerende.
– Men det er også motiverende. Det presser deg til mer kreativitet. Det er sunt å tenke gjennom hva du legger vekt på når du skal motivere mennesker med kritisk sans. I vårt arbeid er det heller samarbeid enn kommandolinjen som gjelder.
Kortere ferie
Sommerferien til Ryssdal blir kortere i år som det er valgår, men ferie er nødvendig, fastslår han.
– Hvis du ikke tar ferie, blir du ikke klar nok i hodet når det harde arbeidet begynner i august. Jeg skal nyte sommer-Norge. Huset skal males og vi skal besøke venner og familie.
Ryssdal er bergenser. Han bekrefter at det blir en sommertur til Bergen.
Etter ferien blir det ny tørn for å se om alle steder er klar til mobiliseringsarbeidet seks uker før valget. Medlemmene blir bedt om å gi pengebidrag og manes til innsamlinger og andre aktiviteter som kan gi mer penger til valgkamp. Bedriftsledere og enkeltpersoner som har gitt penger før blir spurt om de vil gi i år også. Hovedargumentet de blir servert er at Arbeiderpartiet får mye mer penger av givere enn det Høyre får. ”Vil du ha høyrestyre, så hjelp oss”, er et annet argument.
Høyre har allerede holdt åpne møter der potensielle bidragsytere har kunnet stille spørsmål til politikerne. Men den viktigste maningen fra generalsekretæren går til medlemmene:
Dugnad for å få flest mulig til å være med på husbesøk.