Arbeidsliv

Den internasjonale turistrafikken øker. I Norge går den ned.

Global turisttrafikk opp, Norge kraftig ned

I følge UNWTO, FNs turistorganisasjon, økte internasjonale turistankomster med 4 % på verdensbasis i første kvartal, og prognosene for resten av året var gode. I Norge går det motsatt vei. I 2. kvartal var det en nedgang på 19 prosent i innenlandsreiser og 12 prosent på utenlandsreiser i forhold til samme periode i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Det viser ferske tall fra SSB. Nordmenn gjennomførte 11,4 millioner reiser i første halvår 2015, og det er 5 prosent færre enn i første halvår 2014. Antall innenlandsreiser ble redusert med 7 prosent mens antall utenlandsreiser holder seg stabil. Nedgang i antall feriereiser og yrkesreiser er henholdsvis 5 og 3 prosent. Nordmenn er med andre ord blitt mer hjemmekjære i år enn i fjor.

Fordelt på reisemåte gikk bruken av bil ned med 22 prosent, fly 11 prosent, mens jernbane gikk ned 6 prosent. Færrest reiser blir utført med båt, og her var nedgangen på 36 prosent til 700 000 reiser. Både ferie innenlands og innenlandske yrkesreiser hadde en nedgang på 9 prosent sammenlignet med samme periode i 2014.

Færre yrkesreiser til utlandet

Antall yrkesreiser til utlandet gikk ned med 16 prosent. Utenlandsreiser med rutebil eller turbil og båt utgjør en veldig liten andel av utenlandsreisene. Disse transportmåtene økte i 2. kvartal 2015 med henholdsvis 33 og 13 prosent. Utenlandsreiser med private og leide kjøretøy gikk tilbake 5 prosent sammenlignet med samme periode i 2014. Det var 22 prosent færre yrkesreiser til utlandet og 9 prosent færre feriereiser utenlands i 2. kvartal 2015 sammenlignet med samme kvartal i 2014.

Dette påvirker også antall overnattinger og forbruk som har gått ned med henholdsvis 25,3 prosent og 8,5 i samme periode fra 2014 til 2015.

Virke, som organiserer blant annet reiselivsbedrifter, oppgir at de ikke har registrert noen nedgang i reiseaktiviteten. Fagsjef Robert Hval Straumann mener nedgangen kan skyldes naturlige årsaker:

- Foreløpig ser vi ikke noe klart omslag, men vi kan selvsagt ikke utelukke at reiselivet vil merke den generelle økonomiske nedgangen som vi ser gjennom oljebransjen, sier fagsjef Robert Hval Straumann i Virke til forskning.no.

Han mener at dersom vi ser første halvår under ett, er ikke nedgangen på feriereiser så tydelig. Han sier derfor at dette foreløpig ikke ser så dramatisk ut, men at bransjen selvsagt ikke kan utelukke at reiselivet vil merke den generelle økonomiske nedgangen som man ser gjennom oljebransjen. Men foreløpig ser de ikke noe klart omslag.

Europa mest pop

I følge turistbarometeret til UNWTO, The World Tourism Organization, opplevde nesten alle regioner sterk vekst mellom januar og april 2015. Europa er fortsatt verdens mest besøkte regionen, med en samlet vekst på 5 %. Sentral- og Øst-Europa økte med 7 %, mens Sør-Europa var pluss 5 %. Vest-Europa og Nord-Europa var pluss 4 %, hvor særlig vintersportsdestinasjoner drar opp. Afrika opplevde en nedgang på seks prosent, noe UNWTO mener hovedsakelig kan tilskrives Ebola-utbruddet. Fordelt på regioner ser tallene seg slik:

Europa +5
Amerika+6
Oceania+8
Sør-Amerika+8
Karibien+7
Sentral og Øst-Europa+7
Afrika-6
Asia og Stillehavet+4
Nord-Asia+5
Sør-Øst Asia+3
Midtøsten+4

-Det er oppmuntrende å se at turistnæringen konsolidere sine gode resultater til tross for sikkerhetsbekymringer og uro i mange deler av vår verden, sier UNWTOs generalsekretær, Taleb Rifai, i en pressemelding. - Dette understreker at turisme er en overraskende spenstig økonomisk sektor som stadig bidrar til utvikling i mange land rundt om i verden. For flere land er dette en påminnelse om at turisme kan være en del av løsningen for å fremme samfunnsøkonomisk utvikling og jobbskaping, legger han til.

Prognosene til UNWTO for mai til august var også gode, med nær 500 millioner turister, noe som står for 41% av alle internasjonale turistankomster på et år. Ifølge UNWTOs kundetilfredshetsbarometer er dette de beste tallene siden kriseåret 2007. UNWTO forventer i sin langtidsprognose for perioden 2010-2020 en vekst på 3,8%.

Powered by Labrador CMS