Ledelse

Spør omarbeidsrett: Manglende retur etter permisjon

Grovt fravær kan gi grunn for avskjed.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: En av våre ansatte fikk etter eget ønske et halvt års permisjon med virkning fra siste årsskifte. Permisjonen varte m.a.o. fra 1.1.2015 – 30.06.2015. Da permisjonstiden utløp i forrige uke, møtte imidlertid ikke arbeidstageren opp til arbeidet. Vi har heller ikke fått noen beskjed om fraværet, som overrasket oss en smule. Hva gjør vi med dette?

HR-sjef

Svar: I første omgang ville vi anbefale å tilskrive vedkommende og be om en forklaring. Når vi nå står med over en ukes skoft, bør også forklaringen både på fraværet, men også på den manglende beskjeden om fraværet være god, f.eks. kan en brukbar forklaring være at arbeidstageren er blitt syk og heller ikke har vært i stand til å få gitt beskjed om fortsatt fravær. Har ikke arbeidstageren noen god forklaring på skoftet, vil nok et såpass grovt fravær og uten underretning om fraværet, gi grunnlag for avskjed. Dere kan også betrakte arbeidsforholdet som opphørt pga. «fantegåing».

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Dagens Perspektiv

Se våre tilbud

Dagens Perspektiv
Digitalt

Se våre tilbud

Powered by Labrador CMS