Ledelse

l'état, c'est moi

Ny bok begraver New Public Management for godt

En ny bok om offentlig styring har sett på de siste 30 år med offentlige reformer. Mens målet var en bedre og billigere stat, har det motsatte blitt resultatet.

Publisert Sist oppdatert

Christopher Hood er mannen bak det mer eller mindre ladde begrepet "New Public Management" (NPM). Forskeren har i flere tiår studert offentlige styringsformer ved Oxford University. Vi møtte ham da han gjestet Norge i regi av Senter for statlig økonomistyring i januar 2015.

Nå har Hood gått sammen med sin Oxford-kollega Ruth Dixon og skrevet boken "A Government that Worked Better and Cost Less?", som tar for seg 30 år med britisk administrasjon.

På det danske nettstedet DenOffentlige har professor Jacob Torfing ved Roskilde Universitetet sett nærmere på boken. Han mener konklusjonene er oppsiktsvekkende.

Etter tre tiår med NPM-reformer har kostnadene blitt høyere og klagene flere. Mens målet var mer effektivitet og høyere kvalitet, er resultatet det motsatte.

Det er nå 30 prosent færre byråkrater i Storbritannia enn ved innganen til 90-tallet, men kostnadene har likevel økt med 40 prosent justert for inflasjon siden den gang. En viktig årsak er bruk av konsulenter og outsourcing.

Torfing peker på at England i særklasse har vært det landet som gikk lengst i innføringen av NPM, fra Thatcher til Blair.

Og det er ikke bare kostnadene som har økt. En av tankene med NPM var at man skulle få mer målbare resultateter slik at man kunne føre statistikk og regne seg frem til bedre løsninger. Det fremstår dermed som parodisk at Hood og Dixon hadde et svare strev med å finne pålitelige datakilder på noe så sentralt som driftsutgifter og kvalitet på tjenestene. Hvis forskere sliter med dette, hva gjør da landets ledere?

Dansk supplement

En ting Hood og Dixon ikke vurderer i boken sin, er mulige effektivitetsgevinster som oppstår ved nettopp outsourcing og bruk av konsulenter, mener Torfing. Men her finnes det interessante resultater fra Danmark og mer spesifikt fra forskningsprogrammet EffektDoku. En systematisk gjennomgang av alle danske og internasjonale studier av effektiviseringsgevinsten ved outsourcing viser at utbyttet faller over tid, skriver Torfing og viser til 10-15 prosent effektivitetsgevinst mellom 2000 og 2005, 5-7 prosent 2005-2010 og 2-3 prosent i perioden 2010-2015.

Powered by Labrador CMS