Ledelse

Fem tips: Slik blir du emosjonelt superintelligent

Forstå egne styrker og svakheter, motiver deg selv og lytt nøye til andre: særlig etter latter.

Publisert Sist oppdatert

Store ledere har kunnskap, intelligens og visjoner. Men ifølge Daniel Goleman, forfatter av boken Leadership: The Power of Emotional Intelligence, er det særlig en ting som skiller klinten fra hveten, og det er evnen til å identifisere og lese følelser – både egne og andres.

Goleman har skrevet om vitenskap for New York Times og ledet et forskningsprosjekt ved Rutgers University om sammenhengen mellom emosjonell intelligens og prestasjoner på øverste nivå.

Dette er listen hans som beskriver egenskaper ved svært emosjonelt intelligente personer skrevet om for de som vil bli mer emosjonelt intelligente:

1) Selvbevissthet

Ha et realistisk forhold til egen selvtillit. Forstå egne styrker og begrensninger. Når du handler, gjør det basert på egen kompetanse, men søk hjelp når du trenger det.

2) Selvledelse

Vær robust. Bevar roen under press. Dersom du feiler, kom raskt tilbake. Aldri få panikk eller la usikkerhet slå rot. I en krise ser folk til lederen for veiledning og beroliggelse. Er lederen rolig, kan de være det også.

Motiver deg selv. Fortsett mot målet på tross av tilbakeslag.

3) Empati

Bruk kognitiv og emosjonell empati. Forstå andre perspektiver, det setter deg i stand til å overtale medarbeidere. Be alltid om deres syn på saken for å unngå misforståelser.

Vær flink til å lytte. Bruk tid på å forstå hva andre egentlig mener uten å snakke over hodet på dem eller endre tema.

4) Mellom-menneskelige egenskaper

Innbydende kommunikasjon. Pakk poengene dine inn i overtalende og klart språk slik at folk er motiverte og har klart for seg hvilke forventninger du har til dem.

Lagspill. Legg merke til hvordan folk oppfører seg når du er i nærheten. Legg merke til latter: Hvis folk ler, er de avslappet. Og folk er avslappet når de er i nærheten av emosjonelt intelligente mennesker.

Powered by Labrador CMS