Samfunn

Slik vil partiene vinne valget

De fleste partiene har bestemt seg for å legge det største trykket på saker som gjelder de store byene i denne valgkampen.Men som flere av generalsekretærene peker på, er pressen en viktig aktør i valgkampen. De vil ha saker som selger. Valgkampen lever derfor sitt eget liv. Alle partienes strateger har derfor en ting felles, de vet at ingen strategier kan garantere hvilke saker som får mest oppmerksomhet i valgkampen. Alle lever i spent forventning.Oversikten nedenfor er partienes egne utsagn om strategi og kampsaker, og deres egne vurdering av styrke og utfordringer. Oversikten er basert på vår nylig avsluttede serie med intervjuer av alle partienes daglige ledere (general-/partisekretærer) og i noen tilfeller supplement fra valgkampledere og informasjonsavdelinger. Felles for alle partiene er at partikontoret sentralt og ansatte i partiets sekretariat på Stortinget har som oppgave å bistå de lokale kandidatene med fakta og innspill. Partiene har også en gruppe, der bl.a. toppledelsen er med, som overvåker valgkampen og er klar til å justere opplegget ut fra hvilke saker som blir hete i valgkampen.

Publisert Sist oppdatert

SV

Mål: Flere inn i kommune- og bystyrer enn i 2011, særlig ved å kapre potensielle Ap-velgere

Hovedstrategi:

- Konsentrere hovedskytset rundt noen få kommuner og få saker

- Legge mer vekt på å møte velgere ansikt til ansikt enn å få brede medieoppslag

Viktigste kamparenaer: Bergen, Trondheim, Tromsø, Oslo. Her skal SV bli tungen på vektskåla

Viktig våpen:

Bryte sentrale politiske utspill ned til lokal relevans

Ny app med demografiske data og med kommunikasjon til ekspertene på Youngstorget skal gjøre husbesøk mer effektivt

Kampsaker:

Heldagsskole

Skolelekser, ikke hjemmelekser

Eldreomsorg uten stoppeklokke

Ren og frisk luft i byene

Største utfordring: Svak organisasjon

Største styrke: Stemningen i partiet har blitt bedre

Arbeiderpartiet

Mål: Flere stemmer og flere ordførere enn i 2011

Hovedstrategi:

Bygge sterke valgkamporganisasjoner i kommunene og målrette sentrale ressurser inn mot dette. Komme tidlig i gang med å mobilisere og skolere frivillige til valgkampen. (Dette er allerede gjort.)

Bryte nasjonale temaer og sentrale utspill ned til så konkrete saker som mulig på lokalplan

Viktigste kamparena: Hele landet. Ingen geografisk prioritering

Viktige våpen: Høyere kvalitet i ansikt-til-ansikt-møtene med velgere, både snakke og lytte. Partiet sentralt overåker mediebildet, produserer spørsmål og svar, forbereder utspill. Jobber tett med fylkeslagene.

Digitale team for sosiale medier

Kampsaker:

Paraplysak: Kommuneøkonomi

Saker under paraplyen:

Skole

Eldre og helse

Arbeid

Kollektivtransport og miljø

Største utfordring: Klare å sette egne kampsaker på dagsordenen

Største styrke: Den brede mobiliseringen

Miljøpartiet De Grønne

Mål: 3-4 prosent er et godt resultat

Hovedstrategi:

Har blinket ut hovedsaker sentralt. Disse må lokallagene huske på, men hvert lag kan fokusere på de lokale sakene de vil.

Ansikt til ansikt-møter med velgerne

Ekstra vekt på storbyene. Kandidatene her og til fylkestingene er kurset spesielt.

Viktigste kamparena: Bredest mulig geografisk, men særlig byene

Viktige våpen:

Valgkamp på leken måte. Kreative stunt.

Bok om hvordan selge inn saker til media

Kampsaker:

Grønn, bærekraftig by- og tettstedsutvikling

Planlegge boligbygging ved kollektivknytepunkt

Erstatte oljeavhengige arbeidsplasser med grønne

Kollektivtransport og sykkelveier

Stoppe veiutbygging

Energieffektivisering i bygg

Største utfordring: Ung, umoden organisasjon

Største styrke: Partiet er et nytt tilskudd som har satt nye temaer på dagsorden

Senterpartiet

Mål: Bli større enn Fremskrittspartiet

Hovedstrategi:

Bruke fylkeskontorene som nav

Toppolitikerne skal løfte frem saker som er gjenkjennelige for folk lokalt

Sentral redaksjon tipser kandidater og svarer på faktaspørsmål

Kamparena: Hele landet, alle kommuner

Viktige våpen:

Kaffekopp-strategien går ut på at partiets folk prater med mennesker og møter dem på de lokale arenaene. Partiet har satset veldig på den tradisjonelle partiorganiseringen. Det har sterke røtter i lokalsamfunnene. Har nest flest ordførere. Greier de å motivere og mobilisere disse, er det formelen på en god valgkamp. De tillitsvalgte fungerer som ambassadører, de er sterkere og mer slagkraftig enn noe sosialt medium eller andre kommunikasjonskanaler noen gang kan bli etter partiledelsen mening.

Kampsaker:

Paraplysak: Ta hele Norge i bruk

Saker under paraplyen:

Nei til tvangssammenslåing av kommuner

Ja til norsk mat. – Med forbrukeren i hovedfokus

Gode nærmiljøer. – Du skal finne tjenester nær deg samme hvor du bor i landet

Største utfordring:

Å slippe til i media med partiets kjernesaker. Utfordringen er å klare å gjøre litt tunge saker, som kamp mot sentralisering av politi og sykehus, og kommunereform og det partiet oppfatter som flytting av midler fra distriktene til de store byene (kommuneøkonomi), attraktive nok for mediene, som vil ha sensasjonelt stoff og mer konkrete caser.

Styrke: Er et sentrumsparti. Kan derfor samarbeide begge veier for å samle flertall bak partiets folk. Velgerne vet derfor at en stemme på Senterpartiet ofte gir resultat ved at partiet kommer i posisjon.

Venstre

Mål: Flere stemmer enn for fire år siden. 6,3 prosent

Hovedstrategi:

Partiet har gjennom mange hjemme- og skolebesøk lært hva som er viktig for folk rundt temaet skole. Mange ulike utspill om hovedsakene fremfor fokus på ett eller to temaer innenfor hovedsakene skole og miljø.

Fleksibel reiserute for toppolitikerne etter som valgkampen utvikler seg

30 sterke kommuner for Venstre får ekstra støtte

Kamparena: Spesielt 30 sterke kommuner for partiet

Viktige våpen:

Mediepakker som slippes gjennom valgkampen

Politikk innenfor satsingsområdet skole og miljø som passer barnefamilier. Dette skal hindre lekkasje til Arbeiderpartiet og Høyre

Kampsaker:

Skole

Miljø

Største utfordringer:

Synlighet og oppmerksomhet om egne saker

Økonomi

Velgerlekkasje til Arbeiderpartiet og Høyre

Styrke: Frivillighetskulturen i partiet

Kristelig Folkeparti

Mål:

Høyere oppslutning enn ved forrige lokalvalg, 5,6 % ved kommunevalget og 5,8 % ved fylkesvalget

Forbli eller komme i posisjon Oslo, Bergen, Trondheim, Kristiansand og Stavanger

Hovedstrategi:

Viktigste kamparena: Ikke noe spesielt geografisk. Dialogen med velgerne og møte med mennesker.

Viktige våpen: Mennesker. 30 000 medlemmer og troverdige lokalpolitikere

Kampsaker:

Paraplysak: Menneskeverd i sentrum

Saker under paraplyen:

Oppvekst – barn og familie i fokus

Eldre – aktiv alderdom og verdig omsorg

Største utfordring: Å få snakket om KrFs lokalpolitiske saker i et klima der media synes mest opptatt av spill og samarbeid

Største styrke: Troverdige lokalpolitikere som er ønsket som samarbeidspartnere gir KrF en nøkkelrolle. Populær partileder.

Fremskrittspartiet

Mål: Matche 2011-valget på 11,4 prosent.

Hovedstrategi:

Møte velgerne ansikt til ansikt bokstavelig talt og gjennom epost og sosiale medier. Partiets kandidater og toppfolk må etter arrangementer gjøre seg tilgjengelig for folk.

Utnytte gavepakken fra de andre partiene om å ta imot 8000 syriske flyktninger

Viktigste kamparena: De største byområdene

Viktige våpen:

Målrettet arbeid på sosiale medier og internett

Bake de sentrale sakene partiet satser på inn i sitt lokale budskap til velgerne

Kampsaker:

Bedre eldreomsorg

Nei til eiendomsskatt

Ja til større grad av frihet til å utvikle egne eiendommer og mindre byråkrati i plansaker

I tillegg vil infrastruktur og samferdsel, skole og økonomisk politikk bli viktige saker i valgkampen

Største utfordring: Svakere økonomiske muskler enn Ap

Høyre

Mål: Sikre Høyres posisjon som ordførerpartiet. Mer enn halve Norges befolkning skal fortsatt bo i en kommune ledet av Høyre.

Hovedstrategi:

«Snakke om egen politikk.» Positivt budskap. Bidra til at dette blir et lokalvalg.

Valget skal vinnes gjennom direkte velgerkontakt. Stor vekt på på Facebook, Twitter og husbesøk.

Partikontoret sentralt skal gi bistand og motivasjon der det trengs lokalt. Gjelder fakta og politikk, men også innsalg av saker til den lokale pressen.

De stedene hvor effekten vurderes som best får besøk av partiets sentrale politikere.

Viktigste kamparenaer: Oslo, Bergen og Stavanger. Høyre har imidlertid ikke spisset de sentrale ressursene partikontoret råder over mot de store byene.

Viktige våpen:

Tusenvis av frivillige dugnadsmedarbeiderne som står på for Høyre i valgkampen. Skal besøke mange hundre tusen hus i løpet av de neste ukene, og det hadde vært umulig å komme i kontakt med så mange velgere uten alle frivillige.

Valgkampsaker:

Kunnskap i skolen

Kvalitet i omsorgen

Raskere utbygging av vei og kollektivtrafikk

Skape trygge arbeidsplasser

Største utfordring:

Tradisjonelt vil velgere i mellomvalg/lokalvalg gi regjeringspartier en «korreksjon». Høyre arbeider for å unngå det

Høyres tillitsvalgte skal i valgkampen for første gang på mange år omstille seg fra å være i opposisjon til regjering, og dermed til å presentere både regjeringens og lokalpartiets politikk

Største styrke:

Populære ordførere. Har vist at partiet kan styre lokalt

Godt trimmet kampanjeorganisasjon, som vil nå ut til mange velgere med direkte velgerkontakt

God tillit til egnehovedsaker, særlig til kunnskap og samferdsel. Godt ansett statsminister og partileder

Kommentar: Alle partier har et opplegg for bruk av sosiale medier. Det er blitt like selvfølgelig som å bruke telefonen. Ingen har beskrevet et bruk av mediene som utmerker seg så mye at vi har tatt det med i oversikten.

Powered by Labrador CMS