Ledelse

Tidligere olje- og energiminister Marit Arnstad mener at flere utlandske verft som i dag er aktuelle for Statoil-oppdrag vil kunne falle ut dersom myndighetene krever at operatørene på norsk sokkel stiller strengere NHS-krav til leverandørene.

Slik vil Marit Arnstad styre Statoil

Tidligere olje- og energiminister Marit Arnstad (Sp) vil styre Statoil gjennom de konsesjoner som gis og ved behandling av de planene for utbygging og drift alle rettighetshavere må få godkjent.

Publisert Sist oppdatert

Lederen av oljeserviceselskapet IKM Gruppen, Ståle Kyllingstad, hevdet i gårsdagens Dagens Perspektiv at krisen i den norske oljeindustrien kunne ha vært mindre dersom Staten hadde hatt mer styring over Statoil. Kyllingstad liker ikke at Statoil plasserer så mange oppdrag i utlandet. Selskapet har blant annet satt bort kontrakter for over 50 milliarder kroner i Asia.

Kyllingstad mener at norske virksomheter må få flere oppdrag.

Ikke mulig

– Staten kan ikke med grunnlag i dagens prinsipper for eierskapsutøvelse ta mer styring over innkjøpspolitikken i et selskap som Statoil. Det tror jeg også leverandørindustrien er klar over. Å sluse kontrakter til norske leverandører frasa vi oss på 90-tallet via EØS avtalen, sier Marit Arnstad.

Hun mener at det heller ikke er mulig for Staten å styre oljeselskapet gjennom styremedlemmer selv om Staten eier 68 prosent av selskapet.

– Børsforskriften fastslår at alle styremedlemmer skal ivareta hensynet til samtlige aksjonærer og at ingen i styret representerer en enkelt aksjonær, poengterer hun. – Derimot kunne man godt stille sterkere krav til HMS hos leverandører enn i dag. Dette vil kunne luke ut noen av de utenlandske verftene som har hatt flest ulykker på sine verft, men det vil ikke bety noen prioritering av norske verft som sådan, sier hun.

Like krav til alle

Arnstad understreker at krav som stilles må være like for alle deltakere på sokkelen.

– Generelt sett bør det stilles større krav til alle som får konsesjoner på norsk sokkel om at de ikke prekvalifiserer leverandører som ikke oppfyller grunnleggende krav til helse, miljø og sikkerhet, sier hun.

Arnstad sitter i dag i Stortingets olje- og energikomité. Hun er derfor fremdeles en av de fremste oljepolitikerne i landet. Hun sier at Stortinget og regjeringen må endre de grunnleggende prinsippene for eierskapsutøvelse før det er mulig å styre Statoil mer som eier.

– Staten må ta ansvar

– Staten som hovedeier må ta strategisk ansvar og styring i sitt største selskap, sier Miljøpartiet De Grønnes talsmann Rasmus Hansson. I likhet med Marit Arnstad, er han medlem av Stortingets olje- og energikomité.

– Dette er ikke en anti-privat holdning. Det er bare helt merkelig at den norske staten pålegger seg selv å være en mer passiv eier enn en hvilken som helst privat majoritetsaksjonær vil være, og enn det svært mange andre stater er, sier Hansson.

Han mener at Statoil i en innbitt internasjonal oljebransje i prinsippet tar nok hensyn til det norske samfunnet i sin innkjøpspolitikk.

Rasmus Hansson i De Grønne mener det vil være meget interessant å bruke en mer helhetlig eierstyring av Statoil til å løfte leverandør- og servicenæringen over i et grønt marked. Foto: Monica Løvdahl/Miljøpartiet De Grønne

– Men, sier han, – den motoren vi selv har etablert må vi bruke for å utnytte norske ressurser til Norges fordel. Den må brukes målrettet til å fremme det grønne skiftet som alle nå synes å ville ha. Da kan det være godt grunnlag for at Statoil tar mer spesifikt norsk hensyn. Men ikke hvis målet bare er mer generell oljefest.

Hansson mener at en eventuell innføring av en mer helhetlig eierstyring må bety at Statoil endrer strategi i samsvar med ansvarlig klimapolitikk, dropper oljesand osv.

– Da får vi et konsistent grunnlag for også å styre Statoils innkjøp. Det vil være meget interessant hvis det brukes i en helhetlig strategi for å løfte leverandør- og servicenæringen over i et grønt marked, sier han.

Powered by Labrador CMS