Arbeidsliv

Fra Uberprotester i Portland, ikke lang fra Seatle, hvor sjåførene har fått gjennom en dom i byen som sikrer deres rettigheter.

USA-dom gir Uber-organisering

En fersk dom fra byrådet i Seattle åpner nå opp for at sjåfører tilknyttet drosjeselskapene Uber og Lyft kan organisere seg på vanlig måte. Formålet med loven er å gi "sjåførene en stemme".

Publisert Sist oppdatert

Det skriver engelske Financial Times. Retten til å organisere seg gjelder i første rekke Seattle, som har har fire millioner innbyggere med forsteder. Dette er ifølge FT den første dommen I USA som vil fyre opp under debatten om hvilke rettigheter som skal gjelder for de som arbeider i den voksende delings-økonomien, hvor flertallet er selvstendig næringsdrivende eller kontraktør, hvor de selv er ansvarlig for sykepenger, pensjon osv. Delingsøkonomien er blitt beskyldt for ikke å ta disse tingene på alvor, hvor de fraskriver seg ethvert ansvar for dem som velger å arbeide for dem.

-Denne loven ble innført etter at vi har sett hvor lite makt og innflytelse sjåførene har på sin egen jobb, sier rådsmedlem Mike O'Brien til FT. Han hyller den nye loven som "banebrytende". Men byens ordfører nektet å signere loven, selv om han støtter arbeidernes rett til å organisere seg. Han har uttrykt bekymringer omkring kostnadene og den administrative byrden ved å implementere den.

I følge FT har delingstjenester som Uber hatt en "enorm vekst" i Seattle. Ordføreren mener disse selskapene "er verdifulle nye verktøy for byens innbyggere og nyskapende i et enormt tempo".

Selv om dommen i Seattle gjelder Seattle by kan den få store ringvirkninger for hva andre storbyer hvor Uber og Lyft er tilstede, velger å innføre av rettigheter. Spørsmålet er hvordan uavhengige entreprenører/kontraktører skal bli behandlet av operatører av on-demand-apper. I forrige uke utvidet en dommer i California antallet Uber-sjåfører som kan delta i et felles søksmål mot Uber om rett til ytelser og utgifter.

Direktøren for interessegruppen Partnerskap for arbeiderfamilier sier at loven er den første i det som er sannsynlig å være en stigende bølge av innovative tilnærminger til å oppdatere et juridisk rammeverk som sikrer alle arbeidstakere i on-demand og underleverandør økonomier tilgang til grunnleggende rettigheter".

Både Uber og Lyft at de kritiserer dommen, som de mener truer fleksibiliteten til deres sjåfører. De har stilt spørsmål ved om i hvilken grad byens myndigheter kan overprøve føderale lover om kollektive forhandlinger. De mener deres tilbud skaper nye muligheter for mange mennesker til å tjene penger når de ønsker og på egne premisser, hvor halvparten kjører færre enn 10 timer i uken og et flertall bruker tjenesten til å supplere på inntekten fra andre jobber.

Hundrevis av frilanssjåfører i Seattle har lobbet for en bedre lovgivning under banneret til den lokale Teamsteravdeling, som er USA største fagforening. De hevdet at sjåførene "ofte utnyttet" av selskaper som Uber, som kan kuttes tilgang til sine apper eller endre takster uten forvarsel. De kritiserer også Ubers mulighet til plutselige endringer i avtalevilkår og arbeidsforhold.

Fornøyde Uber-sjåfører

Dette er det stikk motsatte av hva analyseselskapet Benenson Strategy Group fant i en rapport de gjorde for Uber for ett år siden. Blant funnene var at de sjåførene ønsker å ha mer kontroll over sin tid og sine inntekter. I Ubers egen undersøkelse fremkommer det blant annet at antall kvinner som kjørerr for og kjører med et økende, hvor totalt 19% av alle sjåfører i USA er kvinner. 11% av sjåførene er studenter, nesten dobbelt så stor andel av elevene i den amerikanske befolkningen generelt. Det er mange foreldre; 48% av sjåførene har barn som er 18 år eller mindre hjemme. 69% av sjåførene arbeider heltid eller deltid utenfor Uber, de fleste sjåførene kjører når de har tid. 88% begynte å kjøre med Uber fordi det passer deres liv også, ikke fordi det var deres eneste alternativ.

Fagforening for frilansere

I kjølvannet av fremveksten av det nye arbeidslivet, spesielt skapt av den digitale delingsøkonomien, har den amerikanske fagforeningen Freelancers Union, grunnlagt i 1995, fått vind i seilene og firedoblet antall medlemmer i løpet av syv år og er nå oppe i nesten 300.000. or i takt med veksten i digital arbeidsformidling – hvor et selskap som for eksempel drosjeselskapet Über – formidler tjenester mellom en uavhengig sjåfør og en kunde – vokser også antall frilansere og selvstendig næringsdrivende. Medlemmene i foreningen inkluderer alt fra ingeniører til tekniske konsulenter, tekstforfattere, webdesignere, billedkunstnere, forretningskonsulenter, journalister og profesjonelle trenere. Internasjonalt er det nå en «løsere» tilknytningsform i arbeidslivet som på den ene eller den andre måten vinner terreng.

Powered by Labrador CMS