Arbeidsliv

Norwegians amerikanske ansatte får organisere seg. Det avgjorde amerikanske myndigheter onsdag.

Amerikanske Norwegian-ansatte får organisere seg

Onsdag godkjente amerikanske myndigheter opprettelsen av Norwegian Cabin Crew Association (NCCA). Dermed vinner arbeidstakerne i selskapet en over ett år lang kamp for retten til å organisere ansatte på langdistanseflyvninger. Prosessen var «ikke demokratisk,» mener Norwegian.

Publisert Sist oppdatert

Onsdag godkjente amerikanske myndigheter opprettelsen av Norwegian Cabin Crew Association (NCCA). Arbeidet med å danne en fagforening for selskapets amerikanske ansatte, som arbeider på langdistanseflyvninger, startet i mai 2015.

– Den USA-baserte kabinbesetningen er den første gruppen på langdistanseflyvninger til å organisere seg, men vi kommer ikke til å være den siste, sier FLL-baserte (Fort Lauderdale-Hollywood internasjonale lufthavn) Valentin Lorin til NCCAs Facebook-side.

Prinsipp

Den USA-baserte kabinbesetningen opererer på Norwegians langdistanseflyvninger mellom Europa, USA, og Thailand på Boeing 787 Dreamlinere. Norwegians besetning på kortdistanseflyvninger er i stor grad organisert i norske og europeiske fagforeninger, men frem til nå hadde langdistansebesetningen altså ikke anledning til å organisere seg.

Ifølge amerikansk lov er det «alle eller ingen» som organiseres ved opprettelse av et fagforbund som skal omfatte ansatte i et selskap. Resultatet av NCCAs avstemning onsdag ble 69 for å organisere seg, og 38 mot. 41 avga ikke stemme. Avgjørelsen anses som viktig prinsipielt for ansatte som arbeider på tvers av landegrenser og kontinenter.

– Vi regner med at våre LGW- og BKK-baserte kolleger (London Gatwick og Suvarnabhumi/Bangkok lufthavn) stepper opp og organiserer seg. Selskapet vårt planlegger å firedoble nåværende størrelse på fire år, men med nåværende utskiftingsrate av piloter og kabinansatte er de ikke utstyrt for å lykkes. Vi trenger ikke bare mer mannskap - vi må beholde den lidenskaplige og engasjerte besetningen vi allerede har. Dette kan bare bli gjort hvis ansatte har anledning til å sette seg ned ved forhandlingsbordet med selskapet, og diskutere deres betingelser.

Fikk Parat-hjelp

Lorin understreker at de Norwegian-ansatte ikke hadde lykkes var det ikke for bistanden fra kolleger og andre fagforbund.

– Selv om vi har organisert oss som en uavhenigig forening, oppnådde vi ikke dette alene. Vår innsats for å organisere oss ville ikke vært suksessfull uten den omfattende juridiske hjelpen vi fikk av Association of Flight Attendants-SWA (AFA) og den politiske støtten fra Parat og andre europeiske fagforbund som representerer medlemmer i Norwegians kortdistanse-operasjoner.

Norske Parat har i over et år bistått sine amerikanske kolleger med arbeidet, som ifølge dem «aktivt har blitt motarbeidet av de ansattes arbeidsgiver.»

– Dette arbeidet har tatt svært lang tid, noe som i hovedsak skyldes motstand fra arbeidsgiversiden, sier nestleder i Parat, Vegard Einan.

Regelverk

I tillegg til «alle eller ingen»-prinsippet skiller amerikanske organisasjonsregler seg markant fra det norske regelverket på flere punkter. Blant annet «fryses» ansatt-situasjonen på tidspunktet det søkes om tillatelse til organisering, og dermed hindres nyansatte i å delta i prosessen frem til myndighetenes avgjørelse foreligger.

– Dette er en regel som skal beskytte de ansatte mot oppsigelser eller andre grep fra arbeidsgiver for å hindre opprettelse av fagforeninger, sier Einan. Han ser svært positivt på fortsettelsen, og hva opprettelsen av fagforbundet kan bety for fremtidig arbeidstakerorganisering.

– I et globalt konsern er det viktig for de ansatte i alle land at vi kan samarbeide gjennom fagforeningene, noe vi mener også er positivt for arbeidsgiver, sier Einan.

Til Dagbladet uttaler kommunikasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, at de alltid har «respektert de ansattes rett til å organisere seg dersom de ønsker det,» men at måten det er gjort på i denne saken er udemokratisk. Uttalelsen begrunner han i nettopp den amerikanske «fryse»-regelen, noe som betyr at listen over ansatte som var berettiget til å stemme ikke tilsvarer listen over de som i dag er ansatt i selskapet.

– Det betyr at over 100 av våre amerikanske medarbeidere ikke har fått deltatt i valget. Det er da et mindretall som har stemt for å opprette en fagforening, det er ikke demokratisk. Vi har tatt dette opp med NMB men dette fikk vi ikke gehør for, sier Sandaker-Nielsen til avisen.

Den vellykkede organiseringen resulterer ifølge NCCA i den første uavhengige fagforeningen for tidligere urepresentert flybesetning siden Air Line Stewardesses Association for ansatte i United Airlines ble opprettet i 1945.

Powered by Labrador CMS