Samfunnsansvar

Konsernsjef Rune Bjerke i DNB under en pressekonferanse om bankens involvering skatteparadis-saker tidligere i år.

DNB brøt etiske retningslinjer i skatteparadis-saken

En uavhengig rapport om DNBs virksomheter i såkalte «skatteparadiser» fastslår at banken ikke brøt loven, men at deres egne etiske retningslinjer ikke ble fulgt.

Publisert Sist oppdatert

I kjølvannet av Panama Papers-saken besluttet styret i DNB ASA at det skulle gjennomføres en uavhengig undersøkelse av «alle sider ved DNBs befatning med saken.» Advokatfirmaet Hjort har nå levert sin endelige rapport.

Det kommer det frem at DNB Luxembourg bisto kunder med etablering av 42 selskaper (tjenestetilbudet) på Seychellene i perioden 2006 til 2008, men at samtlige selskaper er avviklet.

Selv om Hjort ikke avdekket «lovbrudd knyttet til opprettelsen av dette tjenestetilbudet,» fant de to brudd på interne retningslinjer: etableringen av tjenestetilbudet ble ikke godkjent etter instruks for nye produkter, og etikkretningslinjene ble ikke ble fulgt ved at «det ansvarlige forretningsområdet ikke stoppet tjenestetilbudet i påvente av en nærmere omdømmevurdering.»

Videre slår rapporten fast at tjenestetilbudet ikke på noe tidspunkt ble brakt opp for tidligere eller nåværende konsernsjef eller konsernstyrene - før mediene tok fatt i saken våren 2016. Rapporten understreker at DNBs konsernrevisjon hadde mulighet til å fange opp tjenestetilbudet basert på opplysninger de mottok i perioden 2007 til 2009.

I løpet av to møter de siste dagene har rapporten blitt behandlet av DNB-styret.

– Hjort har gjort en grundig jobb og har kommet med sine selvstendige vurderinger av det de har avdekket. Deres gjennomgang i styremøtet har gitt oss en fullstendig oversikt over saken og er et godt grunnlag for læring, sier Anne Carine Tanum, styreleder i DNB ASA i en pressemelding.

– I forbindelse med Panama Papers-saken vedtok styret i mai omfattende tiltak. Styret mener at de tiltakene som nå iverksettes, er godt egnet til å sikre god etterlevelse av konsernets etiske retningslinjer og å stanse uønskede produkter og tjenester i DNB, sier Tanum avslutningsvis.

Tiltakene det vises til inkluderer blant annet innføring av ekstern varslerkanal, nye retningslinjer for godkjennelse av produkter, nye retningslinjer for styring av utenlandske datterselskap og ekstern gjennomgang av kompetanse og prioriteringer i Konsernrevisjonen.

Undersøkelsesteamet i Hjort ledes av advokat Kristin Veierød, og arbeidet med rapporten har tatt fire måneder. Hjort fikk teknisk bistand til å kopiere DNBs dataservere i Norge og Luxembourg og har gjennomgått et svært omfattende dokumentmateriale. I tillegg har Hjort intervjuet over 30 nåværende og tidligere ansatte i DNB, opplyser selskapet.

Powered by Labrador CMS