Ledelse

Forbrukerombud Gry Nergård blir ny direktør for forbrukerpolitikk i Finans Norge.

Skal utfordre finansbransjen fra innsiden

De siste seks årene har hun både kritisert og saksøkt Finans Norge og deres medlemmer. Nå skal Forbrukerombud Gry Nergård jobbe for dem.

Publisert Sist oppdatert

I 24 år har Gry Nergård (50) arbeidet for forbukeren, blant annet gjennom toppstillinger i Forbrukerombudet. Siden 2010 har hun holdt ledervervet i ombudet, i en åremålsstilling med varighet seks år. Denne går ut i høst.

Onsdag kom meldingen om at Nergård har takket ja til en direktørstilling i Finans Norge, som representerer finansnæringens arbeidsgiverside. Der får hun ansvaret for å videreutvikle hovedorganisasjonens «strategi og arbeid på forbrukerområdet.» Hun skal blant annet sørge for at næringen «jobber godt med implementering av etikkplakaten og vår forbrukerpolitiske plattform,» heter det i pressemeldingen fra Finans Norge.

– Jeg er glad for at jeg får bruke det engasjementet jeg har for forbrukerspørsmål videre i den stillingen jeg nå får - og det internt i et marked og en næring som er så vikrig for forbrukerne. Vi har jobbet mye med forbrukerspørsmål i finansnæringa de siste seks årene, og når du spør om det er naturlig å «skifte side av bordet,» så har jeg inntrykk av at vi har jobbet veldig godt rundt det bordet, og prøvd å finne gode løsninger for forbrukeren i det markedet som jeg nå skal jobbe som en del av.

Nergård, som er utdannet jurist og har vært nestleder eller leder i Forbrukerombudet siden 1995, mener hun i sin nye stilling får anledning til å utfordre finansnæringen i enda større grad enn hun har gjort tidligere.

– Vi har i fellesskap kommet frem til mange gode løsninger mens vi har sittet rundt det bordet, så jeg har ikke noe følelse av å skifte side av bordet fullstendig. Jeg har utfordret dem, og har hatt saker mot en del av medlemmene deres, som jeg også til dels har tapt, men sånn skal det være i de rollene man har.

– Så tenker jeg at jeg skal jobbe for at finansnæringa skal innrette seg etter de lovene vi har i Norge på forbrukerområdet. Nå har jeg jo muligheten til å gå enda lengre enn det, når de har ansatt meg innenfor området etiske spørsmål, så det kan bli enda flere utfordringer til markedet fremover fra min side, når det gjelder forbrukerspørsmål, sier Nergård.

Forbrukerpolitiske prinsipper

Administrerende direktør i Finans Norge, Idar Kreutzer, mener ansettelsen av Nergård vil bidra til at de forskjellige partene kan samarbeide bedre og mer effektivt.

– Hennes bakgrunn, kunnskap og tydelighet i forbrukerspørsmål samsvarer godt med vårt ønske om ytterligere å styrke forbrukerperspektivet i næringen.

– Finans Norge ønsker en finansnæring med god og effektiv konkurranse til beste for samfunnet. Det kan ligge en motsetning mellom en aktørs kortsiktige ønsker og hva næringen, forbrukerne og samfunnet er best tjent med på litt lenger sikt. Derfor har vi meislet ut noen forbrukerpolitiske prinsipper. Vi ønsker blant annet at forbrukerne skal få god og tydelig informasjon, at rådgivningen er adekvat, at klageordningene fungerer etter intensjonen og at produktspekteret er formålstjenlig. Vi må arbeide mot et aggressivt forbruks- og gjeldspress. Dette er typiske områder Nergård nå vil få ansvaret for å videreutvikle i Finans Norge, sier Kreutzer.

Utfordrer seg selv

– Jeg vil jobber for at finansnæringa tar enda mer ansvar på selvstendig grunnlag overfor forbrukerne, og sånn sett kan vi få til mer enn det bare lovgivningen sier i dag. Jeg opplever at jeg har fått et annet type virkemiddel internt i bransjen, og er glad for at bransjen selv har lyst å bli utfordret på det, ved å ansette meg, sier Nergård.

Powered by Labrador CMS