Ledelse

Mellomlederne bør sitte ved bordet når strategien skal legges, mener dansk professor

Publisert Sist oppdatert

Danske mellomledere blir i altfor liten grad invitert inn i varmen når virksomheter skal legge strategier. Dette fører til at virksomheter går glipp av dyrebar innsikt, noe som igjen kan bety forskjell på strategisk suksess eller fiasko. Det mener Flemming Poulfelt, professor i strategi og ledelse ved Copenhagen Business School (CBS) og Michael Moesgaard Andersen, sjef i ventureselskapet Andersen Advisory Group A/S og professor II i strategi ved CBS.

De to herrene, som er aktuelle med boken «Strategi», sier i et intervju i ledelseidag.dk at vi alle – herunder toppledere og styrer – må erkjenne at vi har noen blinde flekker. Det er ikke alltid toppledelsen og styret som vet best. Det er alltid noe de ikke ser. Mellomlederne, som jobber tettere på virkeligheten i hverdagen, kan se noe av det som toppledelsen og styret ikke ser, og ifølge de to forfatterne bør mellomlederne inviteres inn i strategiprosessen for å åpent fortelle om virkeligheten slik de opplever den. Dette krever imidlertid at mellomledern våger å si det de mener.

– Vi snakker her om å lede oppover. Og det er en vanskelig disiplin, sier Poulfelt til ledelseidag.dk. Poulfelt og Andersen argumenterer videre for at strategi ikke er noe som er forbeholdt ledelsen. De mener at også medarbeidere bør involveres.

Poulfelt og Andersen viser til at bare rundt 50 prosent lykkes med å gjennomføre de strategiene de bestemmer seg for, og mener å se at mye strategigjennomføring foregår etter «rullegressmetoden»: Det vil si at toppledelsen – etter å ha sparret med seg selv og eksterne konsulenter – «ruller ut» strategien i virksomheten.

Tallene viser at strategien på langt nær alltid slår rot. En av årsakene er, ifølge forfatterne, at det stadig kommer nye spillere på markedet med innovasjon og at dette skjer raskere enn de gamle aktørene rekker å rulle ut nye plener.

Powered by Labrador CMS