Ledelse

Prekestolen i Forsand i Rogaland er et yndet turistmål i sommersesongen.

– Innovasjon Norge skal ikke nødvendigvis ha ansvaret for markedsføringen av Norge

Reiselivsprofileringen bør organiseres i en egen uavhenigig enhet, er anbefalingene fra Mæland-bestilt rapport. De 12 største reiselivsaktørene er enige.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag møtte næringsminister Monica Mæland reiselivsnæringen for å diskutere den framtidige profileringen av Norge utad.

Bakgrunnen for møtet er at konsulentselskapet Menon nylig har levert en rapport på bestilling fra Næringsdepartementet. Her har man sett på rammene knyttet opp mot markedsføringen av Norge.

Anbefaler ny modell

Menons økonomer anbefaler at reiselivsprofileringen bør organiseres i en egen uavhengig enhet, etter modell fra Sverige, Danmark, Tyskland og Skottland. Tidligere var Notra/Norges Turistråd i Norge var også basert på en slik modell.

Om næringsminister Mæland går inn for en modellen, kan det bety at det dannes et eget selskap under Næringsdepartementet som tar over profileringsarbeidet. Et arbeid som for øyeblikket skjer i reiselivsdivisjonen i Innovasjon Norge, Visit Norway.

Forum for reiseliv, der de 12 største aktørene i reiselivet er representert, ønsker å være med på det videre arbeidet, enten det skjer innenfor eller utenfor Innovasjon Norge.

– Markedsføringen må spisses

– På de over ti årene Innovasjon Norge hatt ansvaret for de offentlige midlene til markedsføring av Norge, har verden forandret seg kolossalt. Rammene for profileringsarbeidet må endres i samme takt, sier Ole-Jacob Wold, styreleder i Forum for reiseliv.

Wold bekrefter at flere reiselivsaktører har uttrykt bekymring over manglende effekt og etterlyser en spissing av markedsføringen. Et av selskapene, Color Line, benytter seg ikke lenger av Innovasjon Norge.

Wold understreker at Innovasjon Norge så langt har gjort en god jobb, men vil åpne døren for nye løsninger.

Ingen ansatte vil ha toppjobb

Innovasjon Norges reiselivsdivisjon har 230 millioner kroner i offentlige midler til rådighet. I mai sa reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin opp sin jobb, ifølge Finansavisen. Stillingen ble lyst ut, men av 59 søkere til stillingen er ingen ansatt i Innovasjon Norge.

Finansavisen slår dette stort opp, og skriver at av de flere hundre som jobber i organisasjonen «glimrer med sitt fravær» på søkelisten.

– Det er litt underlig, sier Wold, men vil ikke kommentere saken videre.

Powered by Labrador CMS