Arbeidsliv

Tour de France: – Sykkelsporten anerkjenner hjelperytterne

– Det holder ikke å se slutten av et sykkelritt. Seieren kan komme fordi en annen enn vinneren har jobbet hardt to timer før, sier Kurt Asle Arvesen, sportsdirektør i TeamSky.

Publisert Sist oppdatert

Som leder er Kurt Asle Arvesen like opptatt av hjelperytterne som av vinneren.

– Etter å ha blitt sportsdirektør legger jeg enda bedre merke til store prestasjoner fra ryttere som ikke kommer på pallen. Vi som er ledere ser hvordan hjelperytterne arbeider, og det blir tatt med i vurderingen både når lønna til egne ryttere settes og når nye ryttere skal ha kontrakter. Det er som i fotball. Selv om forsvarsspillerne ikke scorer så mange mål, så blir de lagt merke til, sier Kurt Asle Arvesen, som etter 13 år som proffsyklist er blitt hentet inn i lederteamet til TeamSky.

For en som er vokst opp i sykkelsporten sitter holdningen om at man sykler for laget i ryggmargen, men han skjønner at folk kan lure på hvorfor hjelperytterne gir alt - for at en annen skal vinne.

– Jeg forstår spørsmålet. Det spesielle med sykkel er at det er en lagidrett med individuelle vinnere.

LES MER:

Bonus og anerkjennelse

TeamSky skriver på hjemmesidene sine at det var Arvesens inspirerende vesen og positive holdninger som gjorde at han ble tilbudt en plass i ledelsen for laget han selv hadde syklet for. Kurt Asle Arvesen har selv vunnet etapper i store ritt, herunder en etappeseier i Tour de France, men har flest mil bak seg som hjelperytter.

– Hva er det som driver hjelperytterne?

– Det er en kombinasjon av flere ting. Du har noen genuine lagspillere som ønsker alt godt for andre. De vet at de ikke kan klare å vinne selv, og ønsker å sykle for andre. Gulroten er bonuser og anerkjennelse. De blir lagt merke til. For min egen del var jeg med på Tour de France-laget med Carlos Sastre i 2008. Jeg visste at jeg ikke var god nok til å vinne det selv, og da er det nest beste at laget vinner.

Det er denne typen holdninger som gjør at sykkelryttere blir tatt ut til de store løpene. Du kan være god som individualist, men det er få kapteinplasser og du gjør deg mindre aktuell hvis du ikke er flink til å hjelpe andre.

– Jeg var i flere år på vippen til å ikke komme med i store løp, men jeg var ærlig og laget visste at de kunne stole på meg. De visste at jeg kom til å gjøre den jobben jeg skulle for kapteinen. Derfor kom jeg med.


«Du har noen genuine lagspillere som ønsker alt godt for andre»

Må følge ordre

Det er en kjent sak at ryttere ikke alltid følger lagets taktikk, og heller velger å sykle for seg selv. Ifølge Arvesen skjer rett som det er, men det skjer oftere i lavere «divisjoner» enn på proffnivå, hvor rytterne er profesjonelle og vet at sykling er en lagidrett. Dette er dessuten den idretten de lever av. Det er jobben deres.

– Å bryte med lagets taktikk er utrolig skadelig for rytteren. Dette er et lite miljø, og går det slike rykter får det konsekvenser. Det blir vanskeligere å bli tatt ut til store løp.

– Hva skjer hvis en rytter i TeamSky ikke følger lagets strategi?

– Da blir det oppvask. Skjer det flere ganger blir vedkommende sendt hjem.

Men Kurt Asle Arvesen har selv følt det på kroppen; det er mye lettere å ofre seg for en kompis - en bra fyr - enn en som bare er på samme lag som deg.

– Miljøet i laget må være godt, fastslår Arvesen, som mener det er viktig at syklistene kjenner hverandre godt - også utenom sykkelsporten.

– Store deler av laget bor rundt Nice og Monaco, dermed er de mye sammen også utenom sesongen. Alle lagene bruker dessuten to-tre uker sammen i desember. Og i januar og februar er alle samlet. Det knytter folk sammen.

Flaks og dyktighet

Teamforskerne ved Norges Handelshøyskole fremhever i sin studie av samarbeid i sykkellag involvering , samhold og psykologiske kontrakter (uskrevne normer om at man gir og får, jeg hjelper meg og du hjelper meg) som tre viktigste faktorene for å fremme samarbeid.

Arvesen viser på sin side til at årsakene til at samarbeid fungerer i et sykkellag vil være sammensatte. Det er individuelle forskjeller på hvordan syklistene tenker og det er kulturelle forskjeller - alt etter hvor i verden folk kommer fra.

– Involverer dere syklistene når dere legger strategien for sesongen?

– Ja, men samtidig så vil strategien ofte være ganske opplagt. Vi kjenner syklistene og vet hva de presterer, dermed er utfallet ganske gitt.

Tour de France er like rundt hjørnet. Hvor viktig blir samarbeid i lagene i dette rittet?

– Samarbeidsevnen kan være helt avgjørende, men du kan ha flaks og vinne selv med et dårlig lag i ryggen. Du kan også ha uflaks, og ha et godt lag - men ikke vinne. I Sky har vi to ganger i Tour de France opplevd at lederen har gått på trynet den første uka, og vært ute av løpet. Men du har størst sjanse til å vinne hvis du har et sterkt lag og en god kaptein som er god selv og som også får laget til å dra i samme retning.

Foto Sykkelmann: Etter 13 år som proffsyklist ble Knut Asle Arvesen sportsdirektør i TeamSky. – Etter å ha blitt sportsdirektør legger jeg enda bedre merke til store prestasjoner fra ryttere som ikke kommer på pallen, sier Arvesen. Bildet viser Arvesen selv i aksjon under gaterittet Oslo Grand Prix. (Foto: NTB-scanpix).
Powered by Labrador CMS