Samfunn

Trafikken faller på flere av de konkurranseutsatte toglinjene

En fremstilling av NSBs trafikktall for 2015 viser at de nylig konkurranseutsatte toglinjene ikke akkurat er indrefileen av norsk jernbane.

Publisert Sist oppdatert

I forrige uke presenterte NSB et av sine beste resultater noensinne. Det var hovedsaklig to grunner til det. Resultatet fra eiendomsdrift- og salg er fortsatt en honningkrukke for konsernet, men aller viktigst er at NSB har begynt å tjene godt med penger på persontrafikken.

Samtidig med at konsernet la frem resultatet, ble det også lagt frem trafikktall for alle toglinjene som NSB er forpliktet å tafikkere. Her har vi tatt disse tallene og bearbeidet dem for å tydeliggjøre hvordan togtrafikken fordeler seg på de forskjellige linjene. Jo større sirkel, desto mer trafikk.

Som det fremgår av figuren under er det togtrafikken i Osloområdet som står for brorparten av NSBs aktivitet på skinner. Faktisk for dobbelt så mye som resten av landet til sammen.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Dagens Perspektiv

Se våre tilbud

Dagens Perspektiv
Digitalt

Se våre tilbud

Powered by Labrador CMS