Ledelse

– Det blir viktig for oss å jobbe med inntektsgrunnlaget vårt framover, sier Synne Homble, konserndirektør for forretningsområdet «mobilitet og reiseliv» i NSB.

– Nye strategiske satsinger skal styrke tog og buss

Jernbanereformen, dramatiske endringer i transportsektoren og et økende miljøengasjement har drevet fram en ny forretningsmodell i NSB.

Publisert Sist oppdatert

Den 12. mars ble det, til stor ståhei, kjent at NSB og Nettbuss samler tog- og bussvirksomheten under en, felles merkevare; Vy. Tidligere i år startet NSB opp Din Bybil i Oslo sammen med Green Mobility. Konseptet der er at kundene kan leie el-biler til fem kroner minuttet, og kan bruke mobilen som nøkkel. NSB er altså ikke som før, og flere satsinger på nye områder vil komme.

– Når vi satser på nye områder, som bybil, er det veldig viktig for oss at det nye bidrar til å styrke kjernevirksomheten vår. Målet er å få flere og mer fornøyde passasjerer som kjører tog og buss. Det er bra for samfunnet, det er bra for kundene våre og det er dette som gir størst utslag i vår økonomi, sier Synne Homble, konserndirektør i NSB.

Homble har hatt ansvar for å jobbe frem konsernstrategien, og leder det nye forretningsområdet «mobilitet og reiseliv». I dette forretningsområdet ligger blant annet ny forretning, marked og digital utvikling, herunder bybilene og merkevareprosessen. NSB strategiske begrunnelse for å satse på bybil, er at de skal gjøre det «attraktivt og enkelt å reise kollektivt og miljøvennlig».

Det er veldig viktig for oss at det nye bidrar til å styrke kjernevirksomheten vår.

– Jobber med inntektssiden

Det er mange selskaper som prøver seg på noe helt nytt, slik NSB har gjort, konstaterer Øystein Fjeldstad, professor i strategi ved Handelshøyskolen BI i et større intervju med Dagens Perspektiv. Han registrerer at mange av de strategiske endringene vi nå ser, skjer på verdiskapingssiden. Selskapene vil opprettholde og øke inntektene sine. Når det gjelder transport, så er sømløse løsninger populært. Ulike transportmidler integreres i én plattform. Sammenkoblingen av nettverkstjenestene blir bedre.

Satsing på helt nye områder, kan drives frem fordi man ønsker å gjøre eksisterende tjenester mer attraktive. NSBs lansering av bybiler passer inn i dette bildet:

– Hvis NSB øker tilgjengeligheten ved stasjonen, gjør de det samtidig mer attraktivt å ta toget, sier Fjeldstad.

Synne Homble i NSB kjenner seg igjen i mye av den utviklingen BI-professor Øystein Fjeldstad peker på, hvor mye nysatsing skjer på inntektssiden.

– I NSB-konsernets hverdag og virksomhet jobber vi mye med både kostnads- og inntektssiden, og i dette arbeidet er det relevant å se på hva vi selv gjør og hva skal sette ut til andre, men det er på inntektssiden vi virkelig kan gjøre en forskjell. Det blir viktig for oss å jobbe med inntektsgrunnlaget vårt framover.

Et konkret eksempel som viser hvor viktig inntektene er, er anbudet NSB tapte på Sørlandsbanen. Britiske Go-Ahead vant, og Homble understreker at underlaget for avgjørelsen tydelig viser at NSB ikke tapte på kostnader.

– Go-Ahead vant fordi de la høyere inntekter til grunn; flere nye passasjerer.

Tre strategiske byggesteiner

Tre av de viktigste driverne for at det tenkes annerledes om strategi i NSB nå enn for ti-femten år siden er ifølge Homble Jernbanereformen – som splittet opp og konkurranseutsatte NSB, dramatiske endringer innenfor transportsektoren med elektrifisering av kjøretøy og ny, digital teknologi som gjør det mulig å koble sammen ulike transporttilbud på nye måter og et økende miljøengasjement.

Og Homble forteller at dette de tre viktigste byggesteinene i nysatsingene til NSB:

  • Dør-til-dør-transporttjenester som kan supplere tog og buss. Det kan være taxi, sykkel, bybil eller fremtidens selvkjørende biler. NSB er med i prosjekter som jobber med selvkjørende busser. De samarbeider med Nabobil og har også kjøpt seg inn i taxi-appen Mivai, som skal gi oversikt over taxiselskaper i det området man befinner seg i, samt prisene de tar.

  • Det smarte kjøpet. Digitale mobilitetsplattformer der kundene kan planlegge og handle hele reisen med færrest mulig tastetrykk på mobilen. NSB samarbeider med gründere og mindre selskaper som utvikler nye tjenester; for så å koble tjenestene sammen.

  • Kundemøtet. Gjøre det enkelt for kunden å ha oversikt over tog, buss, bybil og andre tilbud som kommer til. Dette er én av begrunnelsene for én felles merkevare; ett navn som binder tjenestene sammen.

Det vi virkelig tror er en risiko, er hvis NSB ikke fornyer seg

Sterke reaksjoner

Men NSB har fått sterke reaksjoner på navneendringen, som vil koste opp mot 280 millioner. Mange er sinte. Kunder som ikke får sitteplass på pendlertogene, politikere og mange andre har ment at NSB burde ha forbedret kvaliteten på kjernetjenesten sin – togtransporten – istedenfor å kaste bort penger på navneendringen.

– Forstår du at folk reagerer?

– Vi forstår det godt. Det er noen utfordringer i togvirksomheten som også for oss står som nummer én å løse. Men at det skal ligge en motsetning i å skulle arbeide med begge deler samtidig, er jeg ikke enig i.

Homble minner om at det etter konkurranseutsettingen er en del forhold NSB ikke kan gjøre noe med.

– Vi eier ikke lenger togene, vi bestemmer ikke rutene, vi eier ikke signalanleggene og heller ikke billettsystemene. Men vi investerer i det vi kan gjøre noe med, og vi mener også at det å investere én, ny merkevare vil styrke det strategiske grunnlaget som skal ta oss inn i fremtiden.

– Hvor ligger risikoen i å gå inn i nye områder, herunder bybil?

– Alle investeringer vurderes ut fra om de styrker kjernevirksomheten eller ikke. Vi gjør beregninger for hver eneste investering, og når det gjelder bybilene så er ikke den totale risikoen for konsernet så stor. Det vi virkelig tror er en risiko, er hvis NSB ikke fornyer seg. Det er store endringer i denne sektoren. Jeg tror ikke man overlever om man ikke endrer seg.

* NSB heter i skrivende stund NSB. Generalforsamlingen vil ifølge NSB vedta det nye navnet – Vy – den 22. mars. Den offisielle lanseringen av navnet er planlagt til 24. april.

Powered by Labrador CMS