varehandel

Koronaviruset kan endre hvordan vi handler for godt

COVID-19 skaper krisetider for butikkene, men samtidig øker netthandelen eksplosivt. Nå gjelder det å ha kontroll på varedataene og en god strategi for omnikanal, sier Industry Development Manager og eHandelsekspert hos GS1 Norway, Rina Moen.

Publisert Sist oppdatert

Rina Moen er rådgiver i GS1.

SYNSPUNKT. Som om tidene ikke var krevende nok, går koronaviruset nå rett i strupen på norsk faghandel og skaper svært vanskelige og uforutsigbare uker i møte.

En fersk medlemsundersøkelse fra Virke viser at én av fem i faghandelen ikke tror de overlever i mer enn to uker, og aller verst er det innen bransjene sko og klær, gullsmeder og blomsterbutikker, der hver tredje aktør frykter konkurs i løpet av de neste fjorten dagene.

Selv om regjeringen iverksetter en rekke tiltak for å bistå bedriftene i denne vanskelige tiden, er det stor usikkerhet knyttet til fremtiden for svært mange. Nå spør flere seg om økt netthandel kan være redningen for faghandelen – og hva som skal til for å snu den sjokkartede utviklingen.

Markedsplasser merker økt trykk

Også i dagens situasjon blir «noens død til andres brød». For samtidig som flere store butikkjeder permitterer flere tusen ansatte, kan hjemleveringsselskaper som Posten Norge, PostNord, Helthjem og Kolonial.no melde om økt etterspørsel.

Retaileren og markedsplassen Amazon merker også økt aktivitet, og melder at de kommer til å ansette 100 000 nye medarbeidere bare i USA for å møte en voksende netthandel.

Også her i Norge rapporteres det om økt trykk i netthandelen. Systemleverandøren Front Systems, som leverer kassasystemer hovedsakelig til tekstilbransjen, meldte den 18. mars at salg i fysisk butikk falt med 68 prosent uken i forveien. Salg via nettbutikker og markedsplassen for mote, Miinto, økte derimot med 47 og 99 prosent, henholdsvis.

Med bakgrunn i dette tilbyr de nå sine kunder akutt bistand, slik at de får lagt ut sine varer for salg på markedsplassen, eller raskt og enkelt får opp en fungerende nettbutikk.

Også andre aktører bidrar i den store «dugnaden» ved å hjelpe små og mellomstore bedrifter med salg på nett. Det nystartede selskapet Markitekt bidrar ved å tilby gratis hjelp med oppsett av en Amazon Seller Account til norske merkevarer som ønsker et ekstra bein å stå på i vanskelige tider.

Få kontroll på dataene

Hva blir så utfallet av denne svært dramatiske markedsutviklingen? Vil vi i kjølvannet av konkurser og nedlagte butikker, se at nye nettløsninger dukker opp hos butikker som ikke tidligere har hatt dette? Og vil dagens karantenesituasjon hos forbrukerne rekruttere så mange nye nettkunder at faghandelen aldri blir den samme igjen?

Det som uansett er sikkert, er følgende: For å være konkurransedyktig fremover er det viktig å ha gode nettbutikker med gode leveringsløsninger. For når COVID-19 skaper utfordringer, kan etablerte standarder skape trygghet.

Unik identifisering av produkter sikrer nemlig kontroll på lagerbeholdning både for forsyning til fysisk butikk, men også med tanke på varer bestilt av forbrukere på nett. Nøkkelen til å overleve i dette markedet er ikke bare å kunne sikre kunden en god opplevelse og rask leveranse, men også skape en effektiv verdikjede.

Unik identifikasjon av produkter er blant annet mulig ved bruk av strekkodenummer (GTIN - Global Trade Item Number), som gir bedriften kontroll på varedataene og gjør den rustet til å kunne selge i andre kanaler enn kun fysisk butikk.

I uforutsigbare tider som disse er gode varedata og velfungerende logistikk blant faktorene som avgjør hvem som har livets rett i faghandelen.

Powered by Labrador CMS