Personvern
Goliat mot Goliat på vegne av David
Nå tar Apple kampen for personvernet mot Facebook som lever av å selge data om brukerne, skriver NHH-professor Tor W. Andreassen.
Tor W Andreassen er professor og tilknyttet DIG-senteret ved Norges Handelshøyskole.
Blant GAFA-selskapene (Google, Amazon, Facebook, og Apple) utkjempes det nå en krig mellom Mark Zuckerberg i Facebook og Tim Cook i Apple som i verste fall kan medføre at Facebook går ut av markedet.
Dette er en krig hvor Goliat (Apple) kjemper mot Goliat (Facebook) på vegne av David (kundene). Utgangspunktet er at Tim Cook er opptatt av menneskers rett til privatliv og vil hindre apper på Apples AppStore å uhemmet tappe iPhonen for data.
Argumentet hans er at reklameindustrien har eksistert i lang tid uten å måtte lenke sammen bruks- og lokasjonsdata mellom ulike apper over lengre tid på individnivå for å kunne treffe målgruppen med et godt budskap. Dette rammer Facebook midt i hjertet fordi de bruker slike data for å få innsikt om menneskers gjøremål 24/7/365 og selge denne innsikten til annonsører som ønsker å treffe bedre. Apple har et poeng.
Facebook eier Whatsapp, Instagram, og Messenger som har henholdsvis 2,6 milliarder, 2 milliarder, 1,1 milliarder, og 1,3 milliarder brukere. Hvert minutt, døgnet rundt, hele året, deles det globalt 42 millioner Whatsapp meldinger, det lastes opp 146.000 bilder på Facebook, det legges ut 350.000 Instagram meldinger, og det deles 150.000 meldinger via Messenger. Facebook vet med andre ord mye om sine brukere – for mye kanskje når dataene underkastes algoritmenes tryllestøv!
Apple mente det, og endret privacy-reglene i operativsystem iOS14 for iPhone og macOS Big Sur på iPads og Mac-pcer. Mark Zuckerberg reagerte spontant og tok ut store annonser i nasjonale aviser hvor han mente at Apple ville ødelegge for alle små og mellomstore virksomheter, som ifølge han var avhengig av Facebook. Et hult argument vil mange hevde.
Kollisjonen oppstår fordi det er to svært ulike forretningsmodeller og forretningslogikker som står mot hverandre. Apple er et livsstilsmerke. En del av den livsstilen de selger er at brukerne har kontroll over sitt privatliv og ønsker å hjelpe dem det. Facebook er et IT-algoritmeselskap som lever av å samle så mye data om brukerne som mulig. Resultatet er at Facebook-brukerne ikke lengre er kunder, men selve produktet som tjener Facebooks interesser. Kan Tim Cook ha utløst sluttfasen for Mark Zuckerberg??
Kollisjonen oppstår fordi det er to svært ulike forretningsmodeller og forretningslogikker som står mot hverandre
Hva er moralen? Det store spørsmålet er om virksomheter skal betjene sine kunder eller om de skal utnytte kundene for å betjene sin virksomhet? Tredobbel bunnlinje-bevegelsen og ESG-rapportering (miljø, samfunnsansvar og selskapsstyring) vil hevde at det handler om å betjene sine kunder og ta vare på mennesker i prosessen. Selskaper a la Facebook er med andre ord på feil side av historien, ifølge Apple.
Vil du holde deg oppdatert på ledelse og arbeidsliv? Prøv et abonnement på Dagens Perspektiv, eller vårt gratis nyhetsbrev.