Dom i oppkjøpsaken mellom sbanken og DNB kom onsdag i forrige uke

Terje Pedersen / NTB

Sbanken blir «DNBbanken»

Publisert: 22. mars 2022 kl 07.00
Oppdatert: 22. mars 2022 kl 09.44

Tor W Andreassen er professor og tilknyttet DIG-senteret ved Norges Handelshøyskole

SYNSPUNKT: 16. mars kom nyheten om at Konkurranseklagenemda har overstyrt Konkurransetilsynets veto for sammenslåingen av Sbanken og DNB. DNB har nå grønt lys for å ta over Sbanken, og DNB er nok glade som blir kvitt en brysom konkurrent. Sbank-eierne er også glade, de får godt betalt for sin eierandel. Men kundene deler ikke den samme gleden.

Sbanken har siden sin inntreden i det norske markedet på tidlig 1990-tallet, da som Skandibanken, vært «annerledes-banken». Jeg husker da vi første gang tildelte dem prisen for å ha Norges meste fornøyde kunder. Da stilte ledelsen i sorte rockeklær. Signalene var tydelige. Siden har de vist at de har tatt kundene på alvor i alt de gjør i hverdagen med kvalitet og kundeservice og i tilrettelegging for morgendagen gjennom innovasjoner i tjenestetilbud og i bruk av teknologi.

På alle de viktige kundevariablene scorer Sbanken vesentlig bedre enn DNB

I Norge finnes det to offisielle målinger av kundenes vurderinger av viktige bedrifter i deres hverdag: Norsk kundebarometer ved Handelshøyskolen BI som måler kundetilfredshet og Norsk innovasjonsindeks ved NHH som blant annet måler innovasjonsevne. Jeg har, sammen med gode kollegaer, hatt gleden av å utvikle begge teoretisk og metodisk.

 
Saken fortsetter under annonsen

På alle de viktige kundevariablene scorer Sbanken vesentlig bedre enn DNB. DNB sier at sammen vil de nå lage nye gode løsninger for kundene. Når DNB ikke har evnet å prestere bedre enn den dårligst i bank-klassen i alle årene som vi har målt, hva skulle tilsi at «alt blir så meget bedre nå?».

Erfaringene fra de aller fleste fusjoner – frivillige som ufrivillige – er at den største og overtagende aktøren presser sine rutiner og kulturer på den som blir overtatt. Det betyr i praksis at Sbank-kulturen gradvis blir bygget ned og DNB-kulturen tar over. Det er dette kundene frykter.

Nå kan man ikke si at det ikke finnes bank-alternativer i Norge. Problemet er at alle, med unntak av Sbanken, er svært like. Slik sett er Sbanken annerledes banken. Det er dette norske bankkunder mister. En naturlig antakelse nå er at en rekke kunder vil stemme med beina og ta sine bankkonti og lån over til andre banker.

Nå som Sbankens dager er talte, er den nye annerledesbanken som står klar til å ta over for Sbanken, Bulder bank. Dette er en utskilling fra Sparebanken Vest med en leder, Torvald Kvamme, som har kundene midt foran og sentralt på scenen i all sin tenking og all sin innovasjon.

Innovasjonsguru Joseph A. Schumpeter hadde rett: etablerte selskapene som blir angrepet av nye innovative, vil kjempe imot for å beskytte sine egne innovasjonsinvesteringer. Lobbyvirksomhet mot politikere og oppkjøp er to kjente mottiltak mot brysomme inntrenger. Historien om Sbanken som 16 mars ble «DNBbanken», er en god illustrasjon.

 


Saken fortsetter under annonsen

 

Finn ledige stillinger på lederjobb.no