Samfunnsstyring

Salget av dagligvarekjedenes egne merkevarer har økt kraftig i en tid hvor omtrent alt er blitt dyrere. Foto: Are Knudsen

Tror ikke at egne merkevarer vil endre folks handlevaner etter dyrtiden

Midt i dyrtiden har salget av dagligvarekjedenes egne merkevarer gått til himmels. De tre største aktørene tror imidlertid ikke at det vil endre kundenes handlevaner for godt.

Publisert Sist oppdatert

Medier og Ledelse inviterte til dagskonferansen «Mat & Marked» på Litteraturhuset i Oslo og samlet mange næringsaktører på ett brett. Og selv om næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) ikke var fysisk til stede, så hadde han likevel lagt indirekte føringer for store deler av debatten – med sin 10-punkts plan for å bedre konkurransen i dagligvaremarkedet.

Folk må stramme inn

Særlig da debatten dreide inn på utfordringer for dagligvarebransjen i dyrtiden som folk sliter med nå – en tid hvor flere og flere kunder ser seg nødt til å stramme inn på livreima og leter etter rimeligere alternativer i mathyllene.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnenter gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS