Synspunkt

Etter ti år som leder har jeg lært at mye handler om å tørre å stå sammen med medarbeiderne og tørre å delegere oppgaver, skriver Morten Edler Bay. Illustrasjonsfoto: Gerasimov174 | iStock Photos

Synspunkt | Morten Edler Bay: IKMPKML – Ikke Kom Med Problemer, Kom Med Løsninger

Som leder i en internasjonal kunnskapsbedrift i IT-sektoren trives jeg med flat struktur. Og den nordiske modellen med tillitsbasert ledelse inspirerer resten av avdelingene våre i Europa, skriver Morten Edler Bay.

Publisert Sist oppdatert

­Morten Edler Bay er Country Manager for emagine Norge.

­Lyst til å sende oss et innlegg? E-post-adressen er synspunkt@dagensperspektiv.no

SYNSPUNKT: Flat struktur krever at jeg som leder ikke er perfeksjonist, men har ansatte som tør bruke hodet – og som får lov til å gjøre feil, men vil lære av det.

Jeg mener det er viktig å bygge en kultur der ansatte ikke kommer til lederen med alle problemer, men med forslag til løsninger. Men noen problemer vil jeg gjerne kjenne til.

Syv bokstaver som oppsummerer og inspirerer

Tidlig i karrieren min hadde jeg en leder, en sånn leder som du husker resten av livet.

Dyktig, raus og kompetent. En som så den enkelte medarbeider og fikk deg til å føle seg både trygg og utfordret.

Han skapte en arbeidsplass der vi virkelig ville yte vårt beste, uten usunt press og spisse albuer.

Døra hans var alltid åpen, og på pulten sto et skilt med denne teksten: IKMPKML – Ikke Kom Med Problemer Kom Med Løsninger.

Det er en filosofi jeg har tatt med meg inn i mitt lederskap.

Ledelsesfilosofi på syv bokstaver

Ledelse for meg er å prøve å gjøre det jeg kan for at de som jobber her i emagine skal ha best forutsetning for å lykkes. Hva er det jeg kan gjøre for at mine medarbeidere kan nå sitt potensial, lykkes og ha det bra med seg selv?

Etter ti år som leder har jeg lært at mye handler om å tørre å stå sammen med medarbeiderne og tørre å delegere oppgaver. Men da må du også tåle at medarbeidere løser oppgaver på sin måte.

Må dumme seg ut for å bli flinkere

Jeg leder en kunnskapsbedrift med kompetente fagfolk. Et viktig trekk ved kunnskapsarbeid er at det ofte er mange veier til målet. Det målet er ikke «en perfekt løsning», men en løsning som fungerer.

Kunnskapsarbeid er komplekst. Det er ofte mange interesser og aspekter og stakeholders og meninger som skal inkluderes, og da blir det ikke one size fits all.

En viktig egenskap jeg har som leder, er at jeg ikke er perfeksjonist. Jeg tror ikke det er så lett å delegere dersom du er det. Jeg kan så klart ha mine tanker om hvordan ting skal gjøres, men så er det jo gøy å se hvordan forskjellige ansatte tar en oppgave og løser den – på sin måte og på en god måte.

Særlig gøy er det å se yngre ansatte få – og ta – den type ansvar. Og om de dummer seg ut innimellom, er det helt greit. Man må jo dumme seg ut for å bli flinkere.

«En viktig egenskap jeg har som leder, er at jeg ikke er perfeksjonist. Jeg tror ikke det er så lett å delegere dersom du er det.»

Jeg har tidligere skrevet om at mål og milliard er viktig, men ledelse handler om mennesker. Om å sørge for at de er informert, involvert og inspirert.

Fremover skal fokuset fortsatt være menneskene. Sammen skal vi bygge en arbeidsplass der folk trives og presterer, og som er rigget for vekst. Det gjør vi ikke ved å ha laserfokus på et tenkt tall.

Når jeg har dager hvor jeg føler meg litt ubrukelig, er det at organisasjonen er blitt så velfungerende at jeg som leder vil være overflødig innimellom.

Men det er et sunnhetstegn. Og en del av det er å bygge opp en kultur der de ansatte ikke kommer til deg med alle problemer, men med forslag til løsninger. Gjerne ferdige løsninger for min del.

Kom til meg med NOEN problemer

Men på ett område håper jeg de ansatte kommer til meg med problemer – og det er dersom noe skjer utenfor jobben de trenger støtte til.

For en del av å bygge en organisasjon der de ansatte både føler seg trygge og utfordret, er å ta hensyn til hele mennesket.

Vi er ikke roboter. Det kan være ting på hjemmebane man må ta hensyn til. Ulike livsfaser krever også ulike tilnærminger til karrieren.

Vi må sammen lage en kultur der vi har forståelse for at man ikke alltid kan prestere på topp, og skape rom for at personer skal ha det bra med seg selv. Så hvis mine medarbeidere har problemer, håper jeg at de kommer med dem, så vi sammen kan finne løsninger som fungerer – både på kort sikt og på lang sikt.

Så hva blir det akronymet? IKMPKMLMMDENDTHM – Ikke kom med problemer, kom med løsninger, med mindre det er noe du trenger hjelp med.

Eller noe sånt.

Internasjonalt konkurransefortrinn

Tillitsbasert ledelse er noe vi i Norden er vant med. Den nordiske modellen er i stor grad preget av flat struktur, lite hierarki og åpenhet – og det preger også ledelsesstilen vår.

Jeg vet det er stor interesse for denne måten å lede på internasjonalt – og det er en tematikk som ofte kommer opp når vi møtes i den internasjonale ledergruppa i emagine-konsernet, som har kontorer i ti europeiske land.

For IT-selskapet emagine er ledelse et viktig konkurransefortrinn i kampen om talentene:

«The core values of this are based around employee wellbeing through equality and respect in the workplace, an openness towards new ideas and crystal clear communication, fostering effective and supportive work relationships that motivate people and ultimately drive the business ever forwards», skrev vår engelske landsjef Doug Collyer i en blogartikkel.

Et lite aber

Jeg trives med flat struktur og lite hierarki. Men ett aspekt ved den er jeg ikke så fan av – og det er den ideen om at alle må være med på alle beslutninger.

Hvilket julekort som er det fineste, er ikke mitt kompetansefelt – eller min beslutning.

Som leder av et nordisk selskap må jeg være bevisst på at den flate strukturen ikke fungerer dersom «alle skal bestemme alt». Du skal være ganske bevisst på hvilke beslutninger du skal ta, skjære gjennom og bare gjøre, og hvilke du må involvere flere – eller alle – i.

Det er en balanse jeg jobber med hver dag.

Lederen jeg nevnte i starten av innlegget, var forresten dyktig på det – også. Han tok det ansvaret som følger med lederrollen, det faktisk å ta beslutninger, samtidig som vi ansatte alltid følte oss hørt.

Så får jeg håpe at mine ansatte sitter og mimrer og blogger om hvor fantastisk jeg var som leder om 20 år.

Powered by Labrador CMS