Synspunkt
Synspunkt | Tor W. Andreassen: Telekom-selskapene arbeider for å redusere konkurransen
Telekom-selskapene er den digitale økonomiens veiarbeidere. Mye tyder på at de bør få større oppmerksomhet, skriver Tor Wallin Andreassen.
Tor W. Andreassen er professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole i Bergen.
Lyst til å sende oss et innlegg? E-post-adressen er synspunkt@dagensperspektiv.no
SYNSPUNKT: Det er tre typer selskaper som gjør den digitale tjeneste-økonomien mulig.
På toppen finner vi «hvitsnipparbeiderne» som utvikler programvare à la ChatGPT. I midten «fabrikkarbeiderne» som lager fysiske varer som datamaskiner, smarttelefoner, og nettbrett. Og på bunnen er det «veiarbeiderne» som gir oss infrastruktur for kommunikasjon og dataoverføring. Telenor er en god representant.
Vekst og fallende aksjekurser
Det er symptomatisk for telekom-bransjen at den opplever omsetningsvekst og fallende aksjekurser – samtidig. En vesentlig årsak er at prisene stuper, marginene krymper, og konkurransen når nye høyder. Trenden er at antall selskaper, og dermed konkurransen, reduseres i ulike markeder - noe som skjer i stor stil.
Ifølge data fra Dealogic har det vært 525 fusjoner og oppkjøp i den globale telekomindustrien de siste fem årene. Nesten 100 per år. Det er gode grunner til det - også for kundene.
Infrastruktur koster
En av de største driverne bak konsolideringen er kostnadene ved å bygge og vedlikeholde infrastrukturen innen telekommunikasjon. Kostnadene for utrulling av nye 5G-nettverk anslås å ligge på hundretalls milliarder kroner. Dette utgjør en stor økonomisk byrde for ethvert telekom-selskap, og det er en byrde som bare vil øke i årene som kommer.
En annen driver for konsolidering er behovet for å oppnå stordriftsfordeler. Telekom-selskaper som kan tilby et bredere spekter av tjenester og nå en større kundebase, er i stand til å senke kostnadene og forbedre marginene.
Tre konkurrenter i Norge
–Av hensyn til innovasjon og konkurranse, må Konkurransetilsynet unngå at de blir færre.