ADVOKATENE SVARER

Å ringe sjefen og bruke egenmelding ved sykdom, er ikke alltid helt greit. Dersom du er helt nyansatt, for eksempel, gjelder ikke egenmelding.

Dette er det mange som ikke vet: Begrensninger for bruk av egenmelding

En nyansatt ble syk, men arbeidsgiver godtok ikke egenmelding. Hvorfor? Hva er det vi ikke vet om reglene for bruk av egenmelding?

Publisert
Har du spørsmål om arbeidsrett? Advokatene Preben Moe, Marianne Klausen, Ole André Oftebro, Christine Frølich Jacobs og advokatfullmektig Mia Nøkleby i Advokatfirmaet Føyen svarer i Dagens Perspektiv. Tjenesten er gratis. Spørsmål kan sendes til red@dagensperspektiv.no - Les mer om arbeidsrett på foyen.no

Spørsmål:

Hei! Jeg har et spørsmål om egenmelding i ny jobb. Jeg begynte nylig i ny jobb og ble dessverre syk kort tid etter. Da jeg leverte egenmelding, sa arbeidsgiveren min at jeg ikke har rett til å bruke det ennå. Arbeidsgiver hevder at jeg må ha legeerklæring for at fraværet skal være gyldig. Er dette riktig? Hvordan er reglene om egenmelding?

Svar fra Advokatene:

Hei, takk for praktisk og relevant spørsmål!

La oss starte med å kort forklare hva egenmelding er. Egenmelding betyr at du som arbeidstaker selv melder fra til arbeidsgiver om at du er arbeidsufør på grunn av sykdom eller skade, uten å måtte levere sykmelding utarbeidet av lege. Egenmelding kan gis både muntlig og skriftlig, men arbeidsgiver kan kreve at du skriftlig bekrefter en muntlig egenmelding når du er tilbake på jobb.

Når du er ny i jobben

Du nevner at du nylig har startet i stillingen din. Reglene er slik at du må ha jobbet i minst to måneder hos arbeidsgiveren før du får rett til å bruke egenmelding. Dette betyr at dersom det har gått mindre enn to måneder siden du startet i jobben, har arbeidsgiveren din rett i at du ikke kan bruke egenmelding. I slike tilfeller må du levere en legeerklæring for å dokumentere sykdommen, slik at du får rett til sykepenger.

Generelle regler om egenmelding

Når du har vært ansatt i minst to måneder, kan du bruke egenmelding opptil tre kalenderdager om gangen i løpet av arbeidsgiverperioden – det vil si de første 16 kalenderdagene av sykefraværet – og opptil fire ganger i løpet av ett år. Dette er en minimumsordning. Noen arbeidsgivere gir imidlertid sine ansatte utvidede rettigheter til å bruke egenmelding. For eksempel kan de tillate bruk av egenmelding for flere dager om gangen eller flere ganger i løpet av året. Vi anbefaler deg derfor å sjekke hvilke regler som gjelder i din virksomhet.

Når kreves legeerklæring?

Hvis du ikke har flere egenmeldingsdager, må du få sykmelding fra en lege eller annet helsepersonell som har rett til å skrive ut sykmelding.

Hvis sykefraværet varer mer enn tre kalenderdager, kan arbeidsgiver altså kreve at du leverer en sykmelding. Dersom du ikke legger fram legeerklæring, faller retten til sykepenger bort for egenmeldingsperioden. Unntaket er dersom det godtgjøres at du har vært forhindret fra å oppsøke lege og det kan dokumenteres at du var arbeidsufør fra et tidligere tidspunkt.

Unntak og begrensninger

Arbeidsgiver kan nekte deg å bruke egenmelding hvis du har brukt egenmelding fire ganger i løpet av en 12-måneders periode eller hvis arbeidsgiveren har rimelig grunn til å anta at fraværet ditt ikke skyldes sykdom.

Oppsummering

Siden du er ny i jobben og ikke har vært ansatt i to måneder ennå, må du levere legeerklæring for å ha gyldig fravær ved sykdom. Når to månedersperioden er passert, vil du kunne benytte deg av retten til egenmelding. Dette gjelder innenfor de rammene vi har beskrevet ovenfor, med mindre din arbeidsgiver har innført særskilte ordninger som gir deg utvidede rettigheter.

Håper dette oppklarer situasjonen! Ta kontakt med arbeidsgiveren din eller slå opp i personalhåndboken for å få klarhet i hvilke regler som gjelder hos dere.

Besvart av: Advokatene Fanny Næss Landmark og Marianne Klausen.

Powered by Labrador CMS