Arbeidsliv

Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.

OECD: Norge må gjøre mer for å hindre ungdomsfrafall

To av tre unge som verken er i jobb eller skole, gjør ingenting for å komme seg ut av utenforskapet. OECD mener myndighetene må gjøre mer for å hjelpe.

Publisert Sist oppdatert

Har man først falt ut, later det til å være vanskeligere å komme inn igjen i Norge enn i andre OECD-land, viser en OECD-rapport som ble overlevert arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) og kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H) torsdag.

86 000 norske ungdommer i alderen 15–29 år var ikke i utdanning, arbeid eller opplæring, ifølge de ferskeste tallene, som er fra 2016. Det vil si at én av ti unge faller utenfor.

OECD er bekymret for at andelen har økt med 2 prosentpoeng siden 2008 og mener at norske myndigheter bør se på flere tiltak:

  • Det bør blant annet skapes et tettere samarbeid mellom yrkesfaglig opplæring og arbeidsmarkedet, slik at elevenes kompetanse står til markedets etterspørsel. Utdanning og læreplasser bør dessuten kombineres fra dag én.

  • Det trengs flere alternativer for å gjennomføre yrkesfag for å unngå at opplæringen blir for akademisk innrettet. Skoleleie eller teoretisk svake elever bør få bedre muligheter til å gjennomføre skolegangen.

  • Man må bedre portvokter-funksjonen for trygdeytelser som uførhet. Nav og fastlegene må gis klarere retningslinjer.

  • Det bør innvilges mer ressurser for å støtte opp om unge sosialhjelpsmottakere med psykiske helseutfordringer og lite arbeidserfaring.

  • Man må i større grad vurdere hvor effektivt arbeidsmarkedstiltak fungerer for unge arbeidssøkende.

  • Bruken av opplæringsprogram for arbeidssøkere bør utvides til å omfatte yrkesopplæring for folk med lav kompetanse, samt norskundervisning for innvandrere.

– Vi har en vei å gå

Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner ser på forslagene med stor interesse og lover å ta dem med seg videre i arbeidet mot ungt utenforskap.

– Arbeidet vi gjør må være kunnskapsbasert, og da er denne rapporten er et verdifullt bidrag. Det er ikke tvil om at vi har en vei å gå, sier Sanner.

Han viser til Jeløya-plattformen, hvor inkludering og integrering i arbeidslivet har fått særskilt prioritet. Han presiserer at utenforskap har sammensatte årsaker, og at forebygging i tidlig fase må vektlegges.

– Arbeidet med kompetanseheving må begynne allerede i barnehagen, med gode pedagoger som kan hjelpe barn som opplever språkvansker eller henger etter på andre områder. I morgen kommer vi med et pålegg til kommunene som skal sørge for at barnehager, skoler og skolefritidsordninger i større grad fanger opp de som sliter og tilbyr dem intensiv opplæring, sier Sanner til Velferd.

Vil løfte opp fagarbeiderne

Sanner er også opptatt av at elever med praktiske interesser blir tilstrekkelig stimulert.

– En fagfornyelse vi skal gjennomføre vil se nærmere på de praktiske og estetiske fagene i skolen. Det er ingen tvil om at Norge vil trenge flere fagarbeidere i framtida, og da må vi motivere flere til å velge denne typen utdanning, sier han.

Nav skal skreddersy

Nav-direktør Sigrun Vågeng var også til stede under presentasjonen av OECDs rapport. Hun er ikke overrasket over funnene.

– Vi vet at en del ungdommer sliter, og denne rapporten styrker troen min på at vi i Nav gjør rett i å sette ungdom øverst på vår prioriteringsliste, sier hun.

Sammen med utdannings- og helsesektoren vil Nav satse på enda bedre oppfølging av unge.

– Utveksling av data og et tettere samarbeid på tvers av sektorene er noe vi skal bli bedre på. For å få flere unge til å fullføre videregående må vi anerkjenne at denne gruppen har ulike behov, akkurat som alle andre mennesker, og da må Nav i større grad kunne skreddersy tiltak til hver enkelt, sier Vågeng til Velferd.

Powered by Labrador CMS