Arbeidsliv

En av måtene å hanskes med utfordringer knyttet til sykefravær, er å undersøke hovedårsakene til jobbfraværet slik at du kan utarbeide en målrettet og effektiv plan.

Slik håndterer du de vanligste årsaker til sykefravær

Ved å identifisere de vanligste årsakene til jobbfravær kan du utarbeide en plan for å forhindre at det utvikler seg til et alvorlig problem.

Publisert Sist oppdatert

Fravær kan ha alvorlige ringvirkninger for bedriften. God fraværshåndtering på arbeidsplassen burde derfor alltid være en hovedprioritet for arbeidsgivere, mener rådgiverselskapet Randstad.

Du oppforer arbeidsgivere til å lære seg å kjenne igjen sykefravær som går ut over det man normalt kan forvente, og potensielt kan bli en trussel mot produktiviteten.

Regionsdirektør Cathrine Torsvik i rådgiverselskapet Randstad har laget en guide med det de mener er de vanligste årsakene til sykefravær og deler tips til hvordan du som arbeidsgiver kan håndtere dem.

Fysisk skade og sykdom

Foto Regiondirektør Cathrine Torsvik i Randstad.

En stor del av sykefravær handler om fysiske plager og sykdom.

Dette er noen av tiltakene Randstad anbefaler arbeidsgivere å iverksette for å hjelpe ansatte å ha en sunn og aktiv livsstil:

  • Lansere insentiver eller gamification-ordninger som oppmuntrer de ansatte til å gå eller sykle til jobben

  • Sørge for at folk med stillesittende jobb tar pauser jevnlig der de reiser seg fra stolen og strekker på bena

  • Arrangere temadager med fokus på helse og initiativer som f.eks. verdens tobakksfrie dag gi de ansatte gratis sunne snacks/mellommåltider

Psykiske vansker

Som arbeidsgiver kan du også hjelpe de ansatte med å ivareta sin mentale helse.

Randstad mener at det første skrittet bør være å tilrettelegge for åpne og ærlige samtaler om temaet for å redusere stigma og oppmuntre medarbeiderne til å snakke med kolleger eller leder hvis de trenger hjelp.

Du kan gi hjelp og støtte ved å gi dem tilgang til ressurser som workshops, seminarer og nettmateriell knyttet til mental helse.

Å oppmuntre folk til å ta vare på helsen ved å trene regelmessig og spise sunn og god mat vil også bidra til dette arbeidet.

Mobbing og trakassering

Mobbing og trakassering på arbeidsplassen er også noe av det som kan gi et høyere sykefravær enn vanlig.

Her anbefaler rådgiverne å vurdere følgende tiltak:

  • Utarbeide spesifikke retningslinjer som tydelig fastsetter hva slags atferd som anses som mobbing og trakassering, og hvordan dette skal håndteres.

  • Spesifisere kanaler og metoder folk kan bruke til å varsle om hendelser eller bekymringer med full konfidensialitet.

  • Ha tydelige rutiner for videre undersøkelser, inkludert tidslinjer, som skal følges opp hver gang det varsles om et problem.

  • Samle inn og gå regelmessig gjennom tilbakemeldinger om retningslinjene knyttet til mobbing og trakassering for å sikre at de er formålstjenlige.

Powered by Labrador CMS