Arbeidsliv

Regjeringen, her ved finansminister Siv Jensen og arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie, har utvidet permitteringsreglementet de seneste årene.

Lengre permittering gjør jobb-retur vanskeligere

Utvidelser av den maksimalt tillate permitteringsperioden utvider også perioden som arbeidsledig, viser en fersk Nav-analyse. De mener regjeringens politikk er feilslått.

Publisert Sist oppdatert

Hensikten med å utvide den maksimalt tillatte permitteringsperioden sommeren 2015 var for Solberg-regjeringen å sørge for at flere arbeidstakere kunne returnere til sine jobber når arbeidsmarkedet stabiliserte seg etter den voldsomme nedturen i oljebransjen.

Endringen var imidlertid ikke den første på lang tid.

Permitteringsreglementet har vært gjenstand for forandring ved flere på få år. Utvidelser har blitt gjennomført under rødgrønt styre i 2009, og med dagens regjering i 2015. I mellomtiden har imidlertid begge regjeringene gjort innstramminger, i henholdsvis 2012 og 2014. Fra og med 1. juli 2016 trådte også endringer i dagpengeordningen ved permittering i kraft.

Den seneste endringen kom blant annet etter langvarig, felles press fra det organiserte arbeidslivet, men LO og NHO i spissen.

Permitteringsreglene

Regjeringen endret reglene for maksimal permitteringsperiode og lønnsplikt i 2015. De nye reglene trådte i kraft 1. juli 2015.

Etter varslingsperioden har arbeidsgiver en 10 dagers lønnsplikt, noe som vil si at den permitterte mottar lønn fra arbeidsgiver i 10 dager.

Heretter kan arbeidstaker bli permittert uten lønn for en periode på inntil 30 uker. Vanligvis vil arbeidstaker da ha krav på stønad fra NAV.

Etter 30 ukers permittering inntrer en ny lønnspliktperiode på 5 dager for arbeidsgiver hvoretter permitteringen kan fortsette i ytterligere 19 uker. Dette er endringene som ble innført i 2015.

Til sammen vil altså arbeidstaker kunne være permittert med stønad fra NAV i 49 uker og motta lønn under permittering i til sammen 15 dager.

LES OGSÅ: Gjelder de nye permitteringsreglene for deg?

(Kilde: Arbeidstilsynet)

De seneste par årene har både SSB og Nav registrert fallende arbeidsdeltakelse fra måned til måned. Tirsdag publiserte Nav en ny prognose for arbeidsmarkedet, som nok en gang bekreftet at sysselsettingen spesielt i yngre aldersgrupper er fallende.

– Dette skyldes blant annet at flere unge studerer og færre kombinerer jobb og studier når det er vanskeligere på arbeidsmarkedet. Det er likevel et utviklingstrekk vi bør være oppmerksom på (…), sa arbeids- og velferdsdirektør Sigrun Vågeng i en pressemelding.

Endringer i permitteringsperioden bør gjøres med varsomhet

Andre tall har vist at eldre arbeidstakere som har anledning til å gå av med pensjon tidlig, gjør det om de skulle oppleve å bli permittert fra sin arbeidsplass.

«Stadig flere er arbeidssøkere lenge. Sammenlignet med for ett år siden var det i januar 19 prosent flere registrerte ledige som har vært arbeidssøkere i mer enn ett år,» heter det i Nav-prognosen.

For sjansen for å komme raskt tilbake i jobb etter å ha blitt permittert er ikke stor, og påvirkes ikke positivt av en forlenget permitteringsperiode, slår forfatterne av en fersk Nav-analysen om permittering, Therese Dokken, Inger Cathrine Kann og Johannes Sørbø, fast.

«Vi finner at en utvidelse av den maksimale permitteringsperioden gjør at perioden som arbeidsledig øker utover det konjunkturene skulle tilsi. Dette kan bidra til en lavere sannsynlighet for at den permitterte returnerer til jobb,» heter det i deres vurdering.

Analytikerne fant at verken utvidelser eller innstramminger i permitteringsregelverket øker sannsynligheten for at permitterte kommer tilbake i jobb. Det øker heller ikke sannsynligheten for å komme tilbake til samme arbeidsgiver, skriver de.

– Endringer i permitteringsperioden bør derfor gjøres med varsomhet, og vurderes fortløpende med hvordan konjunkturene endres. De permitterte bør også være bevisst på risikoen ved at permitteringer kan forlenge ledighetsperioden, og derved risikoen for den enkelte arbeidstaker, spesielt når ledigheten er strukturell.

Ved noen regelverksendringer fant de derimot at sannsynligheten for at den permitterte kommer tilbake i jobb ble redusert.

– Det kan for eksempel skyldes at man strammet inn regelverket like før arbeidsledigheten begynte å øke igjen, eller at man utvider regelverket for mye slik at sjansen for å komme tilbake i jobb minker for de som går ut permitteringsperioden uten å få tilbake arbeidet, skriver Dokken, Kahn og Sørbø.

Bransjeavhengig

Etter nedturen i oljebransjen har norsk økonomi og arbeidsliv delt seg. Industribedrifter i innlandet, som ikke arbeider opp mot olje- og offshore, går svært godt.

Det gir også geografiske utslag. Det er fortsatt Sør-Vestlandet- og Vestlandet som sliter mest med høy arbeidsledighet. I resten av landet har bruttoledigheten holdt seg stabil eller gått ned det siste året. NAV regner med at det fortsatt vil være store geografiske forskjeller på arbeidsmarkedet fremover.

Det bør tas hensyn til både geografisk og bransjeavhengig deling av økonomi og arbeidsmarked når permitteringsreglementet igjen blir tema for politikerne, mener Nav-analytikerne.

– Det bør også vurderes nøye hvordan utvidelser i regelverket kan slå ut i bransjer eller regioner der ledigheten ikke er spesielt stor, skriver de.

Statsråden åpen for innstramming

Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie sier til VG, som først omtalte rapporten, at det er rom for forbedring i dagens system.

Hun avviser heller ikke at en innstramming kan komme.

– Jeg synes rapporten er interessant fordi hele hensikten med endringene er at bedrifter som opplever nedgang skal kunne beholde kompetanse i usikre tider. Men det er noen dilemmaer her: Jo lenger permitteringsperioden er, desto lenger går folk permitterte.

– Jeg er åpen for å kunne stramme inn igjen, sier Hauglie til avisen, men vil først diskutere saken med partene i arbeidslivet.

Powered by Labrador CMS