Arbeidsliv

Deloittes HR-ekspert Marc Jumbert tror milleniumsgenerasjonen vil fungere som brobyggere mellom den yngre og eldre generasjonen.

Unge arbeidstakere har liten tro på de yngre

Den nordiske millenniumsgenerasjonen er mindre positive til fremtidige arbeidstakere som i dag er mellom 14 og 18 år enn sine globale kollegaer.

Publisert Sist oppdatert

Deloittes årlige Millennial spørreundersøkelse viser at bare 46 prosent av nordiske millennials tror at generasjon Z vil ha en positiv innvirkning på arbeidsplassen, sammenlignet med globalt (61 prosent) der de er langt mer positive.

Les rapporten her

Den globale rapporten viser også at millennials generelt ikke har tro på at den yngre generasjonen er i stand til å tilegne seg de nødvendige kvalifikasjonene som kreves for lykkes i arbeidslivet.

Videre anser millennials i seniorstillinger generasjon Z for å være mindre profesjonelt anlagt, og mener at de mangler viktige personlige egenskaper som tålmodighet, modenhet og integritet.

Les også: Millennials vil at sjefene deres skal ha disse 10 karaktertrekkene

– Tålmodighet er ikke er til stede blant generasjon Z. Det er verdier som mangler i forhold til andre generasjoner. Millennials mener dette vil påvirke den fremtidige arbeidsplassen i stor grad, sier Deloittes HR-ekspert Marc Jumbert til Dagens Perspektiv.

Det faktum at under halvparten av nordiske millennials ser generasjon Z i et positivt lys vil utvilsomt ha påvirkning på hva slags støtte den yngre generasjonen vil få nå de kommer ut i arbeidslivet.

Trussel

Foto Deloittes HR-ekspert Marc Jumbert. (Foto: Deloitte)

Fremtidens arbeidstakere som skal ta fatt på de nye utfordringene har voks opp med delingsøkonomi, er teknologikyndige og har lettere for å tilegne seg ny kunnskap.

– Det er alltid slik at den nåværende generasjonen ser på den kommende generasjonen som en trussel. Jeg tror undersøkelsen illustrerer et visst sinne fra millennials til generasjon Z basert på fordommer, forklarer Jumbert.

Les også: Ny rapport mener å avlive myter om «millennials»

Generasjon Z har gjennom oppveksten fått tilgang til det meste som eldre generasjonen ikke har hatt når de vokste opp.

Tålmodighet er ikke er til stede blant generasjon Z

– Millennials hevder i undersøkelsen at de yngre ikke er hardtarbeidende eller at de klarer å forplikte seg til en arbeidsoppgave. Det første har nok å gjøre med at forutsetningene er bedre i dag enn tidligere. Det er lettere å tilegne seg ny informasjon i dag.

Jumbert mener tidsalderen en vokste opp i spiller en viktig rolle når en ser på forventingene til de ulike generasjonene.

Hva var normen når denne generasjonen vokste opp? Hvordan så verden ut da? Er viktige spørsmål å stille seg, mener Jumbert.

Les også: – Vi trenger yngre styrer i det 21. århundre

– I dag er normen for de som vokser opp mye mer annerledes enn normen som vi har kjent – spesielt med tanke på teknologiutviklingen.

Motsatte mentorordninger

På grunn av den raske digitaliseringen på arbeidsplassen, har Deloitte nå startet med mentorordninger på tvers av arbeidskraften.

– Vi har mentorordninger hvor ikke bare de med mest erfaring blir mentorer for de yngste. Yngre arbeidstakere kan også veilede mellomledere og lede dem inn i den digitale verden, sier Jumbert.

Les også: Risikerer at internkommunikasjonen spinner ut av kontroll

Yngre arbeidstakere kan også veilede mellomledere og lede dem inn i den digitale verden

For å nå ut til sine medarbeidere, bruker Deloitte nå flere kommunikasjonskanaler. Dette gjelder spesielt for den yngre generasjonen som helst kommuniserer gjennom sosiale medier.

Les også: Øker effektiviten ved å ta internkommunikasjonen til «skyen»

– Noe av informasjonen går ut i plenum ansikt til ansikt. De fleste forholder seg til e-post. Men når vi har gjort interne undersøkelser, kommer det frem at internkommunikasjonen på sosiale medier, som Facebook Workplace, er et svært populært valg. Jeg tror bare denne type kommunikasjon på arbeidsplassene vil vokse videre i flere organisasjoner, sier Jumbert.

Les også: Jobb-Facebook kan være ulovlig

Noen bruker også apper for å få informasjon i sanntid om arrangementer og hva som skjer i bedriften.

Brobyggere

En av de største forandringene som har skjedd fra millennials vokste opp etter 2000 er kanskje at det har utviklet seg en helt ny økonomi i verden.

– Millennials har vært en del av begge verdenene. De har kjent til strukturer, opplevd utviklingen av internett, sett konkurranseutsatt økonomi, opplevd utviklingen av delingsøkonomien og den digitale verden, sier Jumbert.

Les også: Splittet utvalg ser få trusler ved delingsøkonomien

De fleste i aldersgruppen 20-30 år husker fremdeles når det var vanlig å leie video og da VHS var standarden for å se film. Generasjon Z derimot kjenner mest til dagens delingsøkonomi og bruken av apper.

Millennials vil nok innta en rolle som brobyggere mellom de yngste og de som ar fått føle mer på strukturerte organisasjoner

– De yngste mekler ikke så mye og har en innstilling om at de kan gjøre det meste selv når det gjelder teknologi. Nå snakker alle om viktigheten av å beherske den nye teknologien. Generasjon Z er egnet til denne rollen, samtidig som de ikke kjenner så godt til den strukturelle modellen. Millennials vil nok derfor innta en rolle som brobyggere mellom de yngste og de som ar fått føle mer på strukturerte organisasjoner som de har vokst opp med, forklarer Jumbert.

Les også: Jo, yngre generasjoner har også arbeidsmoral

Han tror derimot av evnen til å jobbe i team og måten å tilnærme seg forhandlinger er enda mer innebygd hos den yngre generasjonen enn de eldre.

– De er vandt til å dele kunnskap og til å tenke på tvers av ulike felt. Terskelen deres er mye lavere for å ta kontakt med andre og spør om ting. Jeg tror det vil være en fordel, sier han.

2017 Nordic Millennial Survey

  • Deloitte er en stor arbeidplass i norsk sammenheng med totalt 1300 ansatte på landsbasis, der 52 prosent av de ansatte tilhører millennialsgenerasjonen. Med ca. 100 nyansettelse i året er det derfor viktig for selskapet at de er forberedt på å ta imot den nye generasjonen når de trer inn i arbeidslivet.
  • Den nordiske rapporten ser på forskjellene mellom Norge, Sverige, Danmark og Finland og er basert på den globale rapporten: det er totalt 9000 respondenter i undersøkelsen.
  • Rapporten tar i korte trekk for seg bekymringer, forventninger til fremtiden og hvordan næringslivet kan bidra til positiv samfunnsutvikling blant personer i aldersgruppen 18-34 år.
Powered by Labrador CMS