Arbeidsliv

NSOs leder Mats Johansen Beldo

Må kurse professorer i bruk av IKT i undervisning

Tilstandsrapporten for høyere utdanning viser at universiteter og høyskoler er for dårlige på pedagogisk bruk av IKT.

Publisert Sist oppdatert

Rapporten viser at 42 prosent av studentene i liten grad bruker digital teknologi i undervisningen. NSO mener at studentenes læring svekkes av for lite pedagogisk bruk av digital teknologi.

– Det trengs mer enn fine ord i strategier. Her må ledelsen ved landets universiteter og høyskoler kurse sine forelesere i hvordan digitale ressurser kan og bør brukes pedagogisk for best mulig læring. Det er et stort potensiale for læring som er uutnyttet på grunn av at vi ikke tar i bruk ressurser til det beste for studentene, sier leder av Norsk studentorganisasjon Mats J. Beldo i en pressemelding.

Tilstandsrapporten for høyere utdanning som ble lagt frem av minister for høyere utdanning og forskning, Iselin Nybø, viser at 70 prosent av studentene deltar mer aktivt i undervisningen når faglige ansatte bruker digitale ressurser. Dette viser at utdanningsinstitusjonene har mer å gå på når det gjelder bruk av IKT som pedagogisk læringsressurs.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS