Arbeidsliv

Skyldfølelse får folk til å gå på jobb

Amerikanske forskere stiller spørsmål ved «sannheten» om at folk som trives på jobb har mindre fravær enn de misfornøyde.

Publisert Sist oppdatert

Det er bare en svak negativ samvariasjon mellom jobbtilfredshet og fravær fra jobben, skriver amerikanske Insights by Stanford Business, med henvisning til meta-analyser av studier av de to faktorene.

– Om vi gjennomfører en handling eller ikke, er mindre påvirket av at vi personlig synes det vi skal gjøre er komfortabelt enn vi kanskje tror, sier Rebecca Schaumberg, universitetslektor ved Wharton School, University of Pennsylvania, i samme artikkel.

Sammen med kollega Francis J. Flynn, professor i organisasjonsadferd ved Stanford GSB, har Schaumberg dokumentert den overraskende kraften i en annen motiverende faktor: Skyldfølelsen folk får når de ikke innfrir andre menneskers forventninger.

Det er en overraskende kraft i skyldfølelsen folk får når de ikke innfrir andre menneskers forventninger

Kommer på jobb, selv om de mistrives

334 servicemedarbeidere fra syv ulike telefonsentre i USA har deltatt i en av studiene de har gjort. Medarbeiderne ble i studien spurt om hvor tilfredse de var på jobben. De gjennomførte også en test som målte det forskerne omtaler som «tendensen til skyldfølelse». Etterpå ble det registrert hvor mye fravær medarbeiderne hadde over de neste fire månedene.

Funnene de gjorde viste at for medarbeidere som hadde som hadde en høy tendens til å ha skyldfølelse var det ingen sammenheng mellom jobbtilfredshet og fravær.

– Folk som har en tendens til å få skyldfølelse dukker opp på jobb selv om de ikke liker jobben sin særlig godt, sier Francis J. Flynn til Stanford Business Insights. Forskerne har gjort samme type funn i en annen studie, som ble gjort i andre bransjer.

Noe annet enn skam

I andre studier har Schaumberg og Flynn funnet at personer med høy tendens til skyldfølelse føler en større forpliktelse for organisasjonen enn snittet. De blir vanligvis også vurdert som bedre ledere enn folk som ikke har en tendens til å få skyldfølelse.

Forskerne understreker for øvrig at skyldfølelse er noe annet enn skam; som er en negativ følelse som rettes inn mot en selv som person, og ikke en handling.

Vil ikke skape skyldfølelse

Hvordan mennesker som lever med en høy grad av skyldfølelse faktisk har det, sier ikke artikkelen i Stanford Business Insights særlig mye om, men Flynn uttaler at de ikke har noen idé om at man skal forsøke å skape skyldfølelse hos folk, selv om folk med skyldfølelse altså ser ut til å være gode arbeidstagere.

Shaumberg håper på sin side at ledere vil bli mer oppmerksomme på de psykologiske variasjonene hos enkeltpersoner rundt om i bedriftene. Hun mener at ledere har bedre forutsetninger for å skape miljøer hvor folk kan blomstre hvis de bedre forstår den enkeltes kvaliteter.

Det er selvfølgelig – og heldigvis – mange andre grunner enn skyldfølelse eller plikt som får folk ti å gå på jobben, og i hvor stor grad dette spiller inn – sammenlignet med andre faktorer – sier ikke artikkelen i Stanford Business Insigths noe om. Det er neppe gjort lignende studier som det Schaumberg og Flynn har gjort i Norge, men Statens arbeidsmiljøinstitutt konstaterer på sine hjemmesider at årsakene til sykefravær er mangfoldige og individuelle. De skriver videre at det er godt dokumentert at arbeidsforhold har betydning for helse og dermed også for sykefravær.

Powered by Labrador CMS