Arbeidsliv

– Arbeidsgivere må klare å nå igjennom til de unge

Hele 49 prosent av menn mellom 18 og 29 år innrømmer at de nå vasker seg mindre hyppig enn før sommeren, viser fersk undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

– Det er sjokkerende mange, sier daglig leder i hygieneselskapet Initial, Espen Agnalt.

Han tror at lang tid på hjemmekontor kan ha bidratt til slurvet med hygienen.

Men dette kan få konsekvenser for arbeidslivet, påpeker han, og oppfordrer nå arbeidsgivere til å ta tak.

– Disse unge mennene kan ha blitt slappere etter sommeren på hjemmekontorene, men nå som smitten øker over store deler av landet er det viktig at vi får snudd denne utviklingen. Nordmenn er generelt flinke på hygiene, men nå savner jeg at arbeidsgiverne tilrettelegger bedre for håndvask – men også at de aktivt prøver å få kommunisert dette på en måte som når igjennom til de unge. Det er så enkelt som at unge menn må vaske hendene sine oftere enn de gjør i dag, sier han.

Uansvarlige småbarnsforeldre

Undersøkelsen viser at en tredjedel av alle de 1002 respondentene i undersøkelsen vasker hendene sine sjeldnere enn før sommeren. Jentene gjør det oftere enn guttene. Det er altså særlig gutter under 30 år som slurver. Dette er også den aldersgruppen som har hatt mest problemer med å unngå fester og private sammenkomster.

– Et annet overraskende funn er at halvparten av småbarnsforeldrene også har begynt å slurve. Det betyr jo at de, i tillegg til å være potensielle smittespredere på sine arbeidsplasser, også kan sende mulige smittebærere på skoler og i barnehager, påpeker Agnalt.

Bevisstgjøre og ufarliggjøre

Agnalt anbefaler arbeidsgivere å bevisstgjøre og ufarliggjøre tiltakene. Tiltakene må gjennomføres. Alle er borti dørhåndtak, bildører og andre potensielle smittespredere. Skitne hender smitter.

– For arbeidsgiverne bør dette være en viktig del av HMS-rutinene. Er det såpe i dispenseren? Er det gode vaskemuligheter i nærheten av kaffetrakteren? I tillegg til disse spørsmålene bør man komme med hyggelige påminnelser, både skriftlig og muntlig. Akkurat som i segmenteringen i markedsføringen bør arbeidsgiverne bruke tid på å finne ut hvordan man best når ut til de unge med dette viktige budskapet. Da må man snakke med de unge, for å få vite hva de lytter til, utdyper han.

Foto Daglig leder i hygieneselskapet Initial, Espen Agnalt, oppfordrer arbeidsgivere til å prøve å nå de unge med budskapet om bedre hygiene. Foto: Bård Andersson

Global Handwashing Day ble startet av UNICEF 15. oktober for 13 år siden. Den gangen skulle initiativet forebygge tyfus og kolera. I dag er det covid-19 vi prøver å bekjempe.

– Jeg oppfordrer den enkelte til å ta ansvar, men arbeidsgivere og lærere må også tilrettelegge så godt de kan, sier Espen Agnalt.

Om undersøkelsen

  • Det har vært en del fokus knyttet til at mange ikke er like flinke til å følge råd nå som de var under den første fasen av korona-pandemien. I anledning Global Handwashing Day 15.oktober har Initial gjennomført en landsrepresentativ undersøkelse gjennom YouGov blant 1002 nordmenn for å se nærmere på tendensen

  • Funnene er soleklare: Nordmenn slurver mer (vasker seg sjeldnere) med håndvasken nå enn før sommeren. 3 av 10 nordmenn vasker hendene sjeldnere nå – til tross for at vi ser en oppblomstring av smitten over store deler av landet

  • Hele 49 prosent av menn mellom 18 og 29 år innrømmer at de nå vasker seg mindre hyppig enn før sommeren

  • Menn har generelt blitt mindre nøye med håndvask, i forhold til det de var før sommeren. 31 prosent av menn og 27 prosent av kvinnene sier at de vasker hendene mindre nå enn før sommeren

  • De som har familier med barn i barnehagealder er mye dårligere til å vaske hendene nå enn de var før sommeren. 43 prosent innrømmer å slurve mer nå enn i løpet av de første månedene av pandemien

  • 42 prosent av de under 30 år sier at de nå vasker hendene sjeldnere enn før sommeren. Til sammenligning er det kun 19 prosent av de over 60 år som sier det samme

Powered by Labrador CMS