Arbeidsliv

I et internasjonalt næringsliv må man være bevisst på at samarbeidspartnere, kunder og andre interessenter ofte befinner seg i en kulturell og geografisk sammenheng der man vektlegger andre verdier, bruker andre ord og kommuniserer annerledes enn det vi er vandt til.

Sjekkliste for suksessfull implementering av etikken

For at etiske retningslinjer skal etterleves og fungere i praksis, må en del kriterier oppfylles for at det skal bli en suksess.

Publisert Sist oppdatert

I boken «Næringslivsetikk og samfunnsansvar» har Jørn Bue Olsen og Henrik Syse laget en liste med en rekke suksesskriterier som bør være oppfylt for at man skal kunne stole på at de etiske retningslinjene har en god mulighet til å fungere.

Her er deres oppskrift:

1. Forankring hos ledelsen (i styret, hos daglig ledelse, hos mellomledere)

Ledere må gå foran når det gjelder de gjeldende normer og etiske retningslinjer i virksomheten. Dette gjelder også uformelle ledere og fagforeningsledere. Ledere må tørre å snakke tydelig om normene og retningslinjene og må selv prøve å leve opp til dem.

2. Forankring i strategi og handlingsplaner

Etikk bør inngå som et eget kapittel eller avsnitt i strategi- og handlingsplaner og være en del av beskrivelsene av hvordan virksomhetens mål skal nås. Det skal ikke være et løsrevet dokument som kan skyves ned i en skuff. Det skal styre hverdagen til medarbeiderne.

3. Prosess over tid

Å arbeide med etikk er ingen engangsforeteelse som kan gjøres over natten i form av et seminar, et foredrag eller en konferanse. Det må skapes en arena for etisk refleksjon i virksomheten. Prosess må derfor organiseres. Man må kunne møtes og ta opp temaer jevnlig over tid. Det kan skje i form av ukentlige eller månedlige teammøter.

4. Bevissthet om kulturperspektiv og kulturbygning

En forståelse av det som på godt og vondt ligger i utrykket «Slik gjør vi det her», er vesentlig for å identifisere tregheter og unødig konservatisme i organisasjonen og, ikke minst, for å identifisere subkulturer som kanskje saboterer etikkarbeidet eller utviser uetisk praksis i virksomheten. Det viktigste er å bygge positive og konstruktive kulturer. Grunnleggende høflighet, vennlighet og ikke minst hjelpsomhet lønner seg.

5. Bevissthet om kulturforskjeller

I et internasjonalt næringsliv må man være bevisst på at samarbeidspartnere, kunder og andre interessenter ofte befinner seg i en kulturell og geografisk sammenheng der man vektlegger andre verdier, bruker andre ord og kommuniserer annerledes enn det vi er vandt til. Det betyr ikke at man skal skrote sine viktigste verdier eller inngå kompromisser rundt etikken, men at man ikke skal ta for gitt at måten man kommuniserer verdiene og etikken på, blir forstått og mottatt av mottakeren slik man hadde håpet.

6. Begrepsapparat og språk for å takle etikk og samfunnsansvar

Ledere må utvikle gode vokabularer og en forståelse av hva ordene og begrepene egentlig betyr – ellers blir det bare tomt snakk. Organisasjonen må utvikle kunnskaper om argumentasjon og om begrunnelser for handling, og dermed er det nødvendig med en forståelse for moralfilosofi, samt nasjonalt og internasjonalt arbeid med samfunnsansvar og CSR.

7. Alle medarbeiderne tar ansvar

Selv om lederen skal gå foran, fritar ikke dette alle medarbeiderne for noe etisk ansvar. Det er ikke noe som heter at «det er ikke mitt bord» - etikken er i praksis alles bord.

Powered by Labrador CMS