Arbeidsliv

Trenger vi skriftlige rutiner for varsling nå i 2020?

Juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål:

Vi har hørt at det kom nye regler for varsling i januar 2020. Vi er en liten bedrift, og har foreløpig ingen erfaring med varslingssaker. Er det slik at vår virksomhet må ha skriftlige rutiner for varsling?

Svar:

For virksomheter som sysselsetter minst fem arbeidstakere er det etter arbeidsmiljøloven nå et krav om at det utarbeides skriftlige rutiner for intern varsling. Også virksomheter med færre ansatte skal ha slike rutiner dersom forholdene tilsier det.

Rutinene skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakerne og deres tillitsvalgte.

Fra og med 1. januar 2020 oppstilles det også krav om at de skriftlige rutinene skal inneholde en oppfordring til å varsle om kritikkverdige forhold, en beskrivelse av fremgangsmåten for varsling og en beskrivelse av fremgangsmåten for virksomhetens saksbehandling ved mottak, behandling og oppfølging av varselet.

Det gjelder nå også et krav om at varselet blir tilstrekkelig undersøkt innen rimelig tid.

Powered by Labrador CMS