Arbeidsliv

Derfor er det gøy at den yngre generasjonen utfordrer oss på å ha mental helse på agendaen til enhver tid, sier Joselyn Hegna i Finn.no.

– Bidro til Finn.no sitt HMS-arbeid i pandemien

– Det er et litt mer lekent og enklere alternativ hvor ansatte selv tar direkte kontakt med Auntie-teamet uten at ledelsen trenger å vite om det, forklarer Joselyn Hegna i Finn.no.

Publisert Sist oppdatert

I starten av 2021 valgte HR-teamet i Finn.no å ta i bruk den finske videotjenesten Auntie som tilbyr mental helsehjelp til ansatte digitalt – på flere språk.

Tjenesten inngår som en del i en helsefremmende totalpakke som Finn.no tilbyr sine ansatte.

Her inkluderes både bedriftshelsetjenesten, psykologtjenester, arbeidsmiljøutvalg, mental helse tilbud, gode helseforsikringer og en HR-avdeling som er tett på medarbeidere.

– Da pandemien traff oss, måtte vi sette inn et ekstra støt. Det ble viktigere for oss å støtte medarbeiderne våre gjennom en usikker og vanskelig periode, sier HR-leder i Finn.no, Joselyn Hegna.

Ansatte trenger verken å kontakte HR, ledelsen eller fastlegen dersom de ønsker å ta i bruk videotjenesten.

Alt de må gjøre er å registrere seg og velge en såkalt «pakke». Deretter får man tildelt en profesjonell terapeut som man har fem videosesjoner med på ditt valgte språk.

– Det er ikke alltid så lett å be om hjelp, spesielt når man jobber på hjemmekontor. Derfor var dette midt i blinken for oss. Tilbudet er lekent og lett å navigere i, samtidig som den tilbyr lederstøtte i hybrid hverdag.

Utfordret av den yngre generasjonen

Aldersspennet er stort i Finn.no og de yngre arbeidstakerne har et mer åpent sinn når det gjelder mental helse.

– Tanken om at man ikke skal dele sine personlige problemer sitter fremdeles sterkt inne for mange. Derfor er det gøy at den yngre generasjonen utfordrer oss på å ha mental helse på agendaen til enhver tid, sier hun.

Hegna mener Auntie er en «tjeneste i tiden» som passer til den lekne profilen til Finn.no.

Det er anonymt hvem som tar tjenesten i bruk, men man blir spurt om å gi en tilbakemelding etter en fullført sesjon, som Auntie igjen lager en analyse på. Rundt 5 prosent av de ansatte i Finn.no har testet ut tjenesten.

– Tilbakemeldingene vi har fått er positive. Medarbeidere føler at det er et lavterskeltilbud og at de har fått den hjelpen de trengte.

Hjelp hvor som helst

– Har dere andre helsetilbud til ansatte?

– Vi har bedriftshelsetjenesten som fungerer som en EU-kontroll for kroppen. De sjekker at vi sitter og jobber riktig. Denne tjenesten bruker vi mest for den fysiske delen av helsa vår, men de tilbyr også å ta en prat med medarbeidere.

Finn.no-ansatte har gjennom en felles helseforsikring tilgang på psykologhjelp dersom de skulle befinne seg i en krisesituasjon – som ulykker og dødsfall i nære relasjoner.

En annen tjeneste bedriften har brukt i flere år er Moment – et psykologtilbud hvor ansatte kan reise og møte terapeuter ansikt til ansikt i Oslo.

– Auntie passet inn i helsepakken vår fordi man kan få hjelp når og hvor som helst. Dette var spesielt viktig når alle ble satt på hjemmekontor.

Den digitale tjenesten treffer spesielt den yngste aldersgruppa i Finn.no. De markedsfører seg selv mer som en sparringspartner enn en psykologtjeneste.

– Man vet mer hva man går til fordi man må velge en pakke før man starter – for eksempel stress-pakken. Det er ikke alltid man vet hvor man skal begynne når man går til en psykolog. Auntie er mer forutsigbart og har fastere rammer før man tar praten.

Lavterskeltilbud

Har man tunge, psykiske problemer man ønsker å ta tak i, kan Auntie vær et startalternativ, men man må selv vurdere å kjøre et parallelt løp med sin fastlege.

Tjenesten skal være et lavterskeltilbud hvor vedkommende som for eksempel sliter med stress i hverdagen, problemer i kjærlighetslivet eller har en jobb krangel kan få en person å snakke med for å lette på det indre tankene.

– Vi merker spesielt at dette har vært et godt tilbud for nyansatte, unge mennesker som flyttet til Oslo like før pandemien og som ikke rakk å få et sosialt nettverk. De har savnet å møte kollegaer ansikt til ansikt.

Hun mener det er en trygghet for den ansatte at ingen på jobben – eller i livet ellers, trenger å vite at man har oppsøkt hjelp og hva vedkommende sliter med.

Finn.no har heller ikke satt noe tak på hvilke problemer ansatte kan ta opp med Auntie-terapeutene. Målet er at tilbudet skal treffe så mange som mulig.

– Vi har ikke satt noen retningslinjer på når medarbeidere kan benytte seg av tilbudet. De kan fint bruke det i arbeidstiden. I Finn.no er vi ikke tidsstyrte, vi er målstyrte.

– Har man behov for å snakke med noen midt på dagen på en onsdag, må man fremdeles levere på oppgavene sine den uken. Vi trenger ikke å ha den type micromanagement. Det gjør at medarbeidere opplever mindre stress.

Lavere sykefravær under pandemien

Selv om Finn.no generelt har et lavt sykefravær, ser HR-avdelingen at det har gått enda mer ned i løpet av pandemien.

– Vi jobber systematisk med å følge opp sykefravær og vi gjør det ved å være proaktive, ikke reaktive. Auntie er en del av strategien som skal være forebyggende. Vi er proaktive i forhold til at vi ikke ønsker å komme dit hvor vi må jobbe med et høyt sykefravær.

Dette tankesettet har ifølge Hegna alltid vært til stede i Finn.no.

– Lederne våre har gode verdier som handler om å være tydelige og ivaretagende. Det er en av mange grunner til at folk velger å jobbe her og bli værende. Vi har en takhøyde hvor man snakker om det som skjer i livene våre, også på jobb.

Under pandemien har psykisk helse stått mer i fokus enn tidligere. Før hadde selskapet sosiale arenaer for sine ansatte på fritiden hvor nyansatte kunne møte kollegaer og skape gode relasjoner. Dette forsvant de siste to årene.

– Som et alternativ lanserte vi «Summer Boost» der medarbeidere kunne melde seg på diverse aktiviteter i små grupper.

– Her fikk våre medarbeidere blant annet oppleve Holmenkollen Svevet, besøke Lama gård og brukt kajakk og SUP ned Akerselva. Vi oppfordrer også lederne til å gå uformelle turer sammen med medarbeidere i tråd med myndighetenes retningslinjer.

Flerspråklig tilbud

Det at Auntie tilbyr flerspråklige terapeuter, synes Finn.no er en stor bonus ettersom de har vokst seg til å bli et multikulturelt selskap.

– Denne tjenesten tilbyr flere språk, noe våre andre tjenester ikke gjør. Det at våre medarbeidere kan ta i bruk sitt morsmål i en slik tjeneste skaper trygghet og inkludering.

– Har du selv tatt i bruk Auntie?

– Ja, denne høsten har vært svært krevende som fulltidsansatt og småbarnsmor. Det har vært mye sykdom i barnehagen til toåringen. I tillegg har mannen min startet opp eget selskap hvor han jobber over 100 prosent.

– Jeg klarte ikke å henge ting på knagger lenger fordi det var så mange baller i luften. Så jeg bestemte meg for å teste ut stress-pakken.

– Jeg trengte at noen lyttet til meg. Det var lett å registrere seg, lett å lese gjennom pakkene og jeg fikk en utrolig hyggelig og kompetent person å snakke med som ikke satte høye krav til meg.

Hegna fikk noen gode tips som hun har brukt i hverdagen i etterkant. Hun synes fem sesjoner var mer enn nok for å få hjelp til det hun strevde med på den tiden.

– Småbarnsfasen kombinert med full jobb og mye sykdom kan stresse veldig mange. Nå går vi også inn i juletiden, som mange synes er en fantastisk tid, mens andre synes det er en ekstra tung tid. Her er det rom for at arbeidsgivere bruker tid på å sette mental helse på agendaen. Spesielt nå er det viktig å være på tilbudssiden, sier hun.

Powered by Labrador CMS